روح عرفانى روح الله

محمدرضا رمزى اوحدى

- ۸ -


موعظه 302: تفكر در عاقبت خود كردن
عزيزا!
اين آيات الهيه و تعالى ربانيه براى بيدار كردن ما بيچاره هاى خواب ، و هشيار نمودن ما سرمستان غافل آمده . اين قصص قرانيه كه حاصل معارف تمام انبياء، و خلاصيه سير و رشد همه اولياء در بيان درد و درمان هر عيب و مرض نفسانى و نور هدايت الهى و انسانى است ، براى قصه گفتن و تاريخ عالم نيامده . مقصود از آنها با آن همه تشريفات در تنزيل و نزول ، بيان تاريخ گذشتگان نيست براى صفر اطلاع و تاريخ دانى . مقصود خدا را، از مقصود مسعودى (565) و طبرى (566) و امثال آن ها تميز بده و به نظر تاريخ و ادب و فصاحت و بلاغت به قرآن شريف نظر مكن كه اين صورت خود حجابى است بس ضخيم (567).
موعظه 303: توبيخ نفس
بيچاره !
تو گمان مى كنى كه اهل الله و اهل معارفى ؟ اين نيز از تلبيسات نفس و شيطان است كه تو را سرگرم به خود كرده ، و از خدا غافل كرده و به مشتى مفاهيم و الفاظ سر و صورت دار دلخوش كرده در مقام علم ،
دم از تجليات ذاتى و اسمائى و افعالى مى زنى و عالم را از حق مى خوانى و همه موجودات از جلوات حق مى گويى و در مقام عمل با شيطان شركت مى كنى و به آدمزادگان سركشى و تكبر مى كنى . پيش اهل معرفت ، اين تكبر به حق تعالى است . آن علم معارفى كه درانسان به جاى فروتنى و خاكسارى ، سركشى و تدلل ايجاد كند،آن پس مانده ابليس است اين اصطلاحات اگر اين نتيجه را در انسانى حاصل كند، از تمام علوم پست تر است (568).
موعظه 304: توبيخ نفس
پس واى به حال تو اى بيچاره گرفتار مشتى مفاهيم و سرگرم به پاره (اى ) اصطلاحات كه عمر عزيز خود را در فرو رفتن به چاه طبيعت گذراندى ، و از حق به واسطه علوم و معارف حقه دور شدى ؟ تو به معارف خيانت كردى ، تو حق و علم حقانى را وسيله عمل شيطانى كردى . قدرى از خواب غفلت برخيز و به اين مفاهيم دل خوش مكن و گول ابليس لعين را مخور كه تو را به هلاكت كشاند و از سرمنزل انسانيت و قرب حق تعالى دور كند(569).
موعظه 305: دقت در احوال خود
از حيله هاى نفسانى غال مشو كه نفس و شيطان در كمين هستند و در پى فرصت مى گردند كه انسان را از راه حق برگردانند. هيچگاه به كمالات خود مغرور مشو كه غرور از شيطان است . هميشه به خود بدبين باش و از سوء عاقبت در ترس و هراس باش و اگر ديدى در تو اين علوم اعجاب و خودبينى و خودپسندى حاصل شده است ، بدان كه طعمه ابليس شدى و از راه سعادت دور افتادى و آنگاه نظر كن ببين جز پاره (اى ) اصطلاحات بى مغز، چه در دست دارى ؟ آيا مى توان با اين اصطلاحات ، ملائكة الله غلاظ و شداد را جواب داد؟ آيا مى شود با هيولى وصورت و معانى حرفيه و مانند اينها، خداى عالم را بازى داد؟ گيرم در اين عالم كه كشف سراير نمى شود، بتوان به بندگان خدا تدلل و تكبر كرد و با آنها تحقير و توهين رفتار كرد، آيا مى توان در قبر و قيامت هم باز با همين پاى چوبين رفت و از صراط هم مى توان با اين پاى چوبين (570) گذشت ؟ علم قرآن و حديث ، بايد اصلاح حال تو را كند و اخلاق دوستان خدا را در تو ايجاد كند، نه پس از پنجاه سال تحصيل علوم دينى ، به صفات شيطانى تو را متصف كند(571).
موعظه 306: عجب
به جان دوست قسم :
كه اگر علوم الهى و دينى ، ما را هدايت به راه راستى و درستى نكند و تهذيب باطن وظاهر ما را نكند، پست ترين شغل ها را از آن بهتر است ، چه كه شغل هاى دنيوى نتيجه هاى عاجلى دارند و مفاسد آن ها كمتر است ، ولى علوم دينى اگر سرمايه تعمير دنيا باشد، دين فروشى است و وزر و وبالش از همه چيز بالاتر است . حقيقتا چقدر كم ظرفيتى مى خواهد كه به واسطه دو سه تا اصطلاح بى سر و بى پا كه ثمرات شيطانى نيز دارد انسان به خود ببالد و عجب كند و خود را از بندگان خدا بالاتر و بهتر بداند(572).
موعظه 307: دواى مرض هاى روحى
عزيزا!
از خواب گران برخيز و اين امراض گوناگون را با قرآن و حديث علاج : و دست تمسك به حبل الله متين الهى و دامن اوليا خدا زن ! پيغمبر خدا اين دو نعمت بزرگ را براى ما گذاشت (573)كه به واسطه تمسك به آنهااز اين گودال ظلمانى طبيعت ، خود را نجات دهيم و از اين زنجيرها و غلها خلاصى پيدا كنيم و به سيره انبياء و اولياء متصف شويم (574).
موعظه 308: استفاده از لحظه ها
آيا نيامده وقت آن كه در صدد اصلاح نفس برآئيم و براى علاج امراض آن قدمى برداريم ؟ سرمايه جوانى را به رايگان از دست داديم و با غرور نفس و شيطان جوانى راكه بايد با آن سعادت هاى دو جهان را تهيه كنيم از كف نهاديم اكنون نيز در صدد اصلاح برنمى آئيم تا سرمايه حيات هم از دست برود و با خسران تام وشقاوت كامل از اين دنيا منتقل شويم ... چه خسرانى بالاتر از آن كه سرمايه سعادت ابدى را در شقاوت ابدى خرج كند و مايه حيات و نجات در هلاكت و فناى خود به كار اندازد و تا آخر عمر از غفلت و مستى به خود نيايد(575).
موعظه 309: غفلت از جهنم
در كافى شريف از حضرت صادق عليه السلام روايت شده است كه : ((در جهنم وادى (اى ) است از براى متكبران كه آن را سقر گويند. به خداى تعالى شكايت كرد از شدت حرارت خود و خواهش كرد كه اذن دهد كه تنفس ‍ كند. پس نفس كشيد و جهنم از آن محترق شد)) (576).
عزيزا! انسان اگر احتمال صدق اين طور احاديث را بدهد، بايد بيشتر از ما در صدد علاج نفس برآيد. جايى كه چيزى خود محل عذاب و آتش است ، ازشدت حرارت به ناله در آيد و از نفس آن جهنم محترق شود، آيا ما با اين عذاب بايد چطور به سر بريم ؟ آيا براى اين چند روزه سركشى و بزرگى فروشى به بندگان خدا، يا تكبر به عبادت و اطاعت خدا،چطور خود را حاضر كنيم از براى چنين عذابى كه جهنم را به فرياد درآورد؟ واى به حال غفلت و سرمستى ما. امان از اين بى هوشى و خواب سنگين ما. (577).
موعظه 310: رابطه شناخت خود با خداوند
ما اسيران نفس و شهوت ، خدا براى خرما مى خواهيم و دوست مطلق را فداى لذت نفسانيه مى كنيم و اين از بزرگترين خطاها است كه اگر دل ما حظى از معرفت داشت و جلوه (ى ) از محبت در آن حاصل بود، بايد از خجلت بميريم و سر شرمسارى را تا قيامت به زير افكنيم آنان اگر چيزى بخواهند، چون كرامت دوست است ، مى خواهند... (578) معرفت خدا، حب خدا آورد و اين حب چون كامل شد، انسان را از خود منقطع كند و چون از خود منقطع شد، از همه عالم منقطع شود و چشم طمع به خود و ديگران نبندد و از رجز شيطان و رجس طبيعت پاكيزه شود و نور ازل در باطن قلب او طلوع كند و از باطن به ظاهر سرايت كند و فعل و قول او نورانى شود و تمام قوا و اعضاء او الهى و نورانى شود(579).
موعظه 311: سفر طولانى آخرت
به خدا قسم كه انسان خسارتش به قدرى است كه اگر اطلاع بر آن حقيقتا پيدا كند، آرام و قرار نخواهد گرفت ، تمام سرمايه هاى سعادت خود را از دست داده ، سهل است ، در راه تحصيل شقاوت خرج نموده و با عرق جبين و كد يمين براى خود، جهنم و آتش تهيه كرده . براى احتياج چند ساله به زندگانى دنيا، تمام اوقات خود را كه بايد صرف تحصيل زندگانى ابدى كند، از دست داده و دلبستگى به جايى پيدا كرده كه پس از چند روزى دست خواهد داد و به جز حسرت و ندامت چيزى عايدش نشود.

خليل آسا در علم اليقين زن
نداى لا احب الافلين زن
انسان اگر قدرى در حال اولياء عليهم السلام كه معلمين عملى بشر هستند دقت كند، در مى يابد خسران خود را (580).
موعظه 312: دانش واقعى
بدان كه هر علم و عملى كه انسان را از هواهاى نفسانى و صفات ابليس دور كند و از سركشى هاى نفس بكاهد، آن عمل نافع الهى و عمل صالح مطلوب است و به عكس ، هر علم و عملى كه در انسان عجب و سركشى ايجاد كند يا دست كم از صفات نفسانيه و رذائيل شيطانيه انسان را مبرا نكند، آن علم و عمل از روى تصرف شيطان و نفس اماره است ... و ميزان در سير و سلوك حق و باطل ، قدم نفس و حق است و علامت آن را از ثمراتش بايد دريافت (581).
موعظه 313: دربيان توجه به دنيا و حب آن و راه علاج آن
مثل ما در اين دنيا مثل درختى است كه ريشه به زمين بند نموده ، هر چه نورس باشد، زودتر و سهل تر ريشه آن بيرون مى آيد و فى المثل اگر درخت احساس درد و سختى مى كرد، هرچه ريشه آن كمتر و سست تر بود، درد و سختى كمتر بود. نونهالى را كه تازه پنجه به زمين بند كرده ، با زور كمى ، تمام ريشه اش بى زحمت و فشار بيرون مى آيد، ولى چون سالها بر آن گذشت و ريشه هاى آن در اعماق زمين فرو رفت و ريشه هاى اصلى و فرعى آن در باطن ارض پنجه افكند و محكم شد، در بيرون آوردن آن محتاج به تيشه و تبر شوند تا ريشه هاى او را قطع كنند و در هم شكنند...
ريشه حب دنيا و نفس كه - كه به منزله ريشه اصلى است - و فروع آنها از حرص و طمع و حب زن و فرزند و مال و جاه و امثال آن تا در نفس ، نورس و نونهال است ، اگر انسان را بخواهند از آنها جدا كنند و ببرند، زحمتى ندارند، نه فشار عمال موت و ملائكة الله را لازم دارد و نه فشار بر روح و روان انسان واقع شود...
درخت هر چه بزرگ شود، چند مترى بيشتر از زمين را فرا نگيرد و ريشه ندواند، ولى درخت حب دنيا به تمام پهنا در عالم طبيعت - در ظاهر و باطن - ريشه افكند... و لهذا از بن كندن اين درخت را به سلامت ممكن نيست . انسان با اين محبت در خطرى عظيم است (582)
چون انسان اين مطلب را دريافت و با عين انصاف و چشم بصيرت به اول و آخر امر خود نظر كرد، بر خود حتم و لازم شمارد كه حتى الامكان اين خار طريق (را) كه اسم آن محبت و رغبت به دنيا و مال و منال آن است از سر راه سلوك خود بردارد. و اين خطيئه مهلكه را كه راءس همه خطيئه است (583) و ام هر مرض است از خانه قلب خود دور كند و اين خانه راكه منزلگاه محبوب و محل تجلى مطلوب است از قذارت پاك و از جنود ابليس و شرك شيطان تطهير كند و دست غاصبانه ديو پليد را از خانه خدا كوتاه و بت ها را از طارق و رواق آن فرو ريزد تا صاحب خانه به منزل خود عنايت پيدا كند و از جلوه هاى خود آن را روشنى دهد(584).
فصل دوم : مناجات و نيايش
خداوندا! آينه دل را به نور اخلاص روشنى بخش و زنگار شرك و دوبينى را از لوح دل پاك گردان و شاه راه سعادت و نجات را به اين بيچارگان بيابان حيرت و ضلالت بنما و ما را به اخلاق كريمانه متخلق فرما و از نفحات و جلوه هاى خاص خود كه مختص اولياء درگاه است ما را نصيبى ده و لشكر شيطان ، و جهل را از مملكت قلوب ما خارج فرما و جنود علم و حكمت و رحمان را به جاى آنها جايگزين كن و ما را با حب خود و خاصان درگاهت از اين سراى درگذران و در وقت مرگ وبعد از آن با ما با رحمت خود رفتار فرما و عاقبت كار ما را با سعادت قرين كن . بحق محمد و آله الطاهرين . صلوات الله عليهم اجمعين - (585).
بارالها! شيطان دشمن بزرگى است كه طمع بر انبياء و اولياى بزرگ تو داشته و دارد. تو خودت با اين بنده ضعيف گرفتار اءمانى و اوهام باطله و خيالات و خرافات عاطله ، همراهى كن كه بتواند از عهده اين دشمن قوى برآيد و در اين ميدان جنگ با اين دشمن قوى كه سعادت و انسانيت مرا تهديد مى كند، تو خودت با من همراهى فرما كه بتوانم جنود او را از مملكت خاص تو خارج نم و دست اين غاصب را از خانه مختص به تو كوتاه كنم (586).
خداوندا! دل ما را از كدورت شرك و نفاق پاك فرما و آيينه قلب ما را از زنگار حب دنيا كه منشاء اين همه امور است صافى فرما و با ما همراهى فرما و از ما بيچاره هاى هواى نفس و حب جاه وشرف ، دستگير كن ، در اين سفر پرخطر و اين راه پرپيچ و خم و تنگ و تاريك . تويى قادر و تواناى همه چيز (587).
خداوندا! تو به ما توفيق عنايت كن . تو ما را به وظايف خود آشنا كن . تو از انوار معارفخود كه قلوب عرفا و اولياء را لبريز كردى ، يك نصيبى به ما عنايت فرما. تو احاطهقدرت وسلطنت خود را به ما نشان ده و نواقص ما را به ما بنما. تو معنى ((الحمدلله ربالعالمين )) را به ما بيچاره هاى غافل كه همه محامد را به خلق نسبت مى دهيم = بفهمان .تو قلوب ما را آشناكن به اين كه هيچ محمدى از مخلوق نيست ، تو حقيقت مااصابك منحسنة فمن الله و ما اصابك من سيئة فمن نفسك (588) را به ما بنما. تو كلمهمباركه توحيد را به قلوب قاسيه مكدره ما وارد كن . مااهل حجاب و ظلمتيم و اهل شرك و نفاق ، ما خودخواه و خودپسنديم . تو حب نفس و حب دنيا را ازدل ما بيرون كن . تو ما را از خدا خواه و خداپرست كن . انك علىكل شى ء قدير (589).
خداوندا! به تو پناه مى بريم ما بيچاره ها از شر شيطان و نفس اماره . تو خودت ما را از مكائد آن هاحفظ فرما بحق محمد و آله صلى الله عليه و آله (590).
خداوندا! اين نوارنيت بصيرت قلوب كه اولياء از تو خواستند و خواهش ‍ نمودند به نورانيت آن واصل به تو شدند چه بصيرتى است ؟
بارالها! اين حجب نور(591) كه در لسان ائمه معصومين ما متداول است چيست ؟
اين معدن عظمت و جلال و عز قدسى و كمال چه چيزى است كه غايت مقصد آن بزرگواران است و ما تا آخر از فهم علمى آن هم محروميم تا چه رسد به ذوق آن و شهود آن ؟.
خداوندا! ما كه بندگان سيه روى سيه روزگاريم جز خود و خواب و بغض و شهوت از چيز ديگر اطلاع نداريم و در فكر اطلاع هم نيستيم ، تو خود نظر لطفى به ما كن و ما را از اين خواب بيدار و از اين مستى هوشيار فرما.
پناه مى برم به خداى تعالى از شر نفس سركش كه اگر عنانش لحظه اى گسيخته شود، انسان را به خاك مذلت مى نشاند و به هلاكت ابد مى كشاند... (592)
خداوندا! ما را از اين خواب طولانى بيدار كن و از مستى و بى خودى هشيار فرما و دل ما را به نور ايمان صفا بده و به حال ما ترحم فرما. ما مرد اين ميدان نيستيم . تو خود ما را دستگيرى نما و از چنگال شيطان و هواى نفس ‍ نجات بده . بحق اوليائك محمد و آله الطاهرين - صلوات الله عليهم اجمعين - (593).
خداوندا! ما عاجزيم از شكر نعم تو. لسان ما و همه موجودات الكن است از حمد و ثناى تو جز آنكه سر خجلت به پيش افكنيم و از بى حيايى هاى خويش عذر بخواهيم ، چاره نداريم ، ما چه هستيم كه لايق رحمت هاى تو باشيم ؟ ولى سعه رحمت وعموم نعمت تو بيش از آن است كه در حوصله تقرير آيد انت كما اتنيت على نفسك (594).
خداوندا! سينه سوزناكى به ما عنايت فرما و از آتش ندامت ، جذوه ندامت در قلب ما بيفكن و آن را به اين آتش دنيايى بسوزان و كدورت قلبيه ما را برطرف فرما. و ما را از اين عالم ، بى تعبات معاصى ببر(595).
بارالها! ما معترف به تقصير و مقر به گناهيم . نه يك قدمى در راه رضاى تو برداشتيم و نه يك عباداتى و اطاعتى از روى اخلاص بجا آورديم . تو خود با لطف عميم و رحمت واسعه با ما رفتار فرما و چنانچه در اين دنيا ستر عيوب ما فرمودى در آن عالم نيز بفرما كه در آن جا نيازمنديم به ستر و غفران .
بارالها! ما را لباس هستى پوشاندى و تمام وسايل حيات و راحت ما را فوق ادراك مدركين فراهم فرمودى و تمام طرق هدايت را به ما نمودى ، تمام اين عنايات براى اصلاح خود ما و بسط رحمت و نعمت بود، اكنون ما در دار كرامت تو و در پيشگاه عز و سلطنت تو آمديم ، با ذوب ثقلين ،، در صورتى كه ذنوب مذنبين در دستگاه تو نقصانى وارد نكرده و بر مملكت تو خللى وارد نياورده با يك مشت خاك كه در پيشگاه تو به چيزى و موجودى حساب نشود، چه مى كنى جز رحمت و عنايت ؟ آيا از درگاه تو جز اميد رحمت ، چيز ديگر متوقع است ؟ (596).
خداوندا! بارالها! مادستمان از همه چيز كوتاه و خود مى دانيم كه ناقص و ناچيزيم و لايق درگاه تو و فراخور بارگاه قدس تو چيزى نداريم . سرتا پا نقص و عيب و ظاهر و باطن ما به لوث معاصى و مهلكات و موبقات آغشته است . ما چه هستيم كه اظهار ثناى تو كنيم ؟ جايى كه اولياى تو گويند: افبلسانى هذا الكال اشكرك ؟ (597) و عجز و ضعف و قصور خود را اعلان كنند، ما اهل معصيت و محجوبين از ساحت كبريا چه بگوييم ؟ جز اينكه با لقلقه لسان عرض كنيم رجاء مابه مراحم تو است و اميد و ثقه ما به فضل و مغفرت تو است و به وجود و كرم آن ذات مقدس است . چنان چه در لسان اولياى تو وارد است (598).
خداوندا! تو مصلح عباد و داراى قلوب هستى ، وجود جميع موجودات در يد قدرت توست و قلوب بندگان در تحت نفوذ اراده تامه تو. ما مالك خود و نفع و ضرر و موت و حيات خويشتن نيستيم ، تو قلوب مظلمه و دلهاى با كدورت ما را به نور افاضه خود روشن فرما و مفاسد ما رابه فضل و عنايت خود اصلاح فرما و دستگيرى از اين ضعفاى بيچاره بنما(599).
بارالها! تو از سريره بندگان آگاهى و قصور و تقصير ما را مطلعى و ضعف و ناتوانى ما را مى دانى ، تو ما را به رحمت خود غرق كردى پيش از آنكه از تو سؤ الى كنيم ، نعمت هاى تو ابتدايى و تفضلهاى تو بى سابقه سؤ ال و استمداد است ، ما اكنون معترف به تقصير خود هستيم ، كفران نعم غير متناهيه تو كرديم و خود را مستحق عذاب اليم و دخول جحيم مى دانيم و پيش خود چيزى سراغ نداريم و وسيله اى در دست نداريم جز آنكه تو خود را معرفى كردى به لسان انبياء به تفضل و ترحم و سعه جود و رحمت و ما تو را بدين صفت شناختيم بقدر استعداد خود، تو با مشتى خاك چه مى كنى جز رحمت و تفضل ؟ اين رحمتك الواسعه ؟ اين ياديك الشاملة ؟ اين فضلك العميم ؟ اين كرمك يا كريم ؟ (600).
خداوندا! تو خود ما را به نور هدايتت دستگيرى فرما و از اين خواب سنگين بيدار فرما و به عالم غيب و نور و دار بهجت و سرور و خلوت انس و محفل خاص دعوت كن .
(الهى ) ما سرگشتگان ديار جهالت و متحرين در تيه ضلالت و سرگرم هاى به خودى و خودپرستى كه در اين ظلمتكده ملك و طبيعت آمديم و چشم بصيرت نگشوديم و جمال زيباى تو را در مرائى خرد و كلان نديديدم و ظهور نور تو را در اقطار سماوات و ارضين ، خفاش صفت مشاهده ننموديم و با چشم كور وقلب مهجور روزگار بسر برديم و عمرى را به نادانى وغفلت نفس شمرديم ، اگر لطف بى پايان و رحمت نامتناهى سرشار تو مددى نكند و سوزى در قلب و جذوه اى در دل نيفكند و جذبه روحيه حاصل نيايد، در اين تحير تا ابد بمانيم و ره به جايى نرسانيم . ولى ما هكذا الظن بك ، نعم تو ابتدايى و رحمت تو بى سابقه است .
بارالها! تفضلى فرما و دستگيرى نما و ما را به انوار اجمال و جلال خود هدايت فرما و قلوب ما را به ضياء اسماء و صفاتت روشن و منور فرما(601).
بار خدايا! كه قلوب اولياء را به نور محبت منور فرمودى و لسان عشاق جمال را از ما و من فرو بستى و دست فرومايگان خودخواه را از دامن كبريايى كوتاه كردى ، ما را از اين مستى غرور دنيا هشيار فرما و از خواب سنگين طبيعت بيدار و حجاب هاى غليظ و پرده هاى ضخيم خودپسندى و خود پرستى را به اشارتى پاره كن و ما رابه محفل پاكان درگاه و مجلس قدس ‍ مخلصان خداخواه بار ده ، و اين ديوسيرتى و زشت خويى و درشت گويى و خود آرايى و كج نمايى رااز ما كنار فرما و حركات و سكنات و افعال و اعمال اول و آخر و باطن و ظاهر ما رابه اخلاص و ارادت مقرون فرما.(602)
بارالها! نعم تو ابتدايى است ((داد حق را قابليت شرط نيست )) و نوال تو غير متناهى ، باب رحمت و عنايت مفتوح است و خوان نعمت بى پايانت ، مبسوط، دلى شوريده و حالى آشفته ، قلبى داغدار و چشمى اشكبار، سرى سودايى بى قرار و سينه اى شرحه شرحه آتش بار مرحمت فرما و خاتمه ما را به اخلاص به خودت و ارادت به خاصان درگاهت يعنى ديباچه دفتر وجود و خاتمه طومار غيب و شهود محمد و آل و اهل بيت مطهرش - صلوات الله عليه و عليهم اجمعين - به انجام برسان (603).
بارالها! من ماءموريت خود را كه نصيحت به ملت است به قدر توان ضعيف خود انجام دادم و تو اى خداى بزرگ لايزال خود قلب ملت ما را پيوند برادرانه عطا نما... خداوندا! ما را از شر كسانى كه برخلاف مسير اسلام دارند سير مى كنند نجات بدهد. خداوند ملت ما را از اشخاصى كه برخلاف مسير ملت دارند حركت مى كنند نجات بدهد(604)... و از خداى تبارك و تعالى مى خواهم كه ما را از شر دوست هاى جاهل و دشمن هاى شيطان نجات بدهد... (605) و از خداى تبارك و تعالى مى خواهم كه همه ما را بيدار كند و همه ما را خدمتگزار اين ملت و همه ما را به سعادت و سلامت ، اين راه را، كه راه آلى آخرت و الى الله است ، با سلامت طى بكنيم كه در وقتى كه در معرض حساب واقع مى شويم حسابمان سالم باشد و آبروى ما در پيشگاه خدا و اولياى خدا نريزد(606).
خداوند ما را از خواب غفلت بيدار كند. خداوند اسلام و مسلمين را تقويت كند دست اجانب را از ممالك ما كوتاه كند اين ريشه هاى گنديده را كه مى خواهند توطئه كنند خدايا قطع كن اين ريشه ها را (607).
دعا كنيد كه ما غفلت نكنيم از خداى تبارك وتعالى غفلت نكنيم از اسلام خداوند ان شاء الله اين امان را هيچ وقت از ما به خوف مبدل نفرمايد خداوند ان شاءالله ما را اهل عبادت و اهل اينكه كسى را شريك خدا در هيچ چيز ندانيم قرار بدهد(608).
خداوند مارا از شر شياطين نجات بدهد، خداوند جوانان ما را از شر اين شياطين انسى نجات دهد(609) (و) خداوند به ما قدرت تفكر بدهد (610) (و) خداوند همه ما را، همه ما را به راه راست هدايت كند(611).
خدايا!اگر ما خطاركار هستيم ، اگر اين آزادى را ما وسيله قرار دهيم ، از براى تعدى به مظلومان ولو يك نفر باشد، تعدى به زيردستان ولو يك نفر باشد، خدايا! ما را در همين عالم عذاب كن ، نگذار برسد به عالم ديگر(612).
بارالها! تو خود از اين پير ناتوان و احمد جوان دستگيرى كن و عاقبت ما را ختم به خير فرما و با رحمت واسعه خود ما را به بارگاه جلال و جمال خود راهى ده (613).
خداوندا! ما را به صراط مستقيم انسانيت هدايت فرما، و از جهل و خودپسندى و ضلالت خودبينى مبرا كن و به محفل انس ارباب عروج روحانى و مقام قدس اصحاب قلوب عرفانى بار ده وحجابهاى انانيت ظلمانى و انيت نورانى را از چشم بصيرت ما برافكن تا به معراج حقيقى نماز اهل نياز واصل گرديم و به جهات اربع ملك و ملكوت چار تكبير زنيم و فتح باب اسرار غيبيه برما فرما و كشف استار احديت بر ضماير ما نما تا به مناجات اهل ولايت نايل شويم و به حلاوت ذكر ارباب هدايت فايز آييم ، و تعلقات قلبيه ما را از غير صرف و به خود مصروف دار و چشم ما را از اغيار كه شياطين راه سلوكند بپوش و به جمال جميل خود روشنى بخش (614).
بارخدايا! ما را از اين خواب گران برانگيز و از اين خودخواهى و خودبينى كه منشاء همه مفاسد است ، نجات ده و به صراط مستقيم انسانيت هدايت فرما(615).
بارالها! ما در حجاب هاى ظلمانى عالم طبيعت و شركهاى بزرگ هواپرستى و خودخواهى واقعين و شيطان در رگ و پوست و خون ما تصرف دارد و سرتاپاى ما در تحت سلطنت شيطان است و ما از دست اين دشمن قوى جز به پناه ذات مقدس تو چاره اى نداريم ، تو خود از ما دستگيرى كن و قلوب ما را به خود متوجه فرما(616).
خداوندا! توجه ما به غير از تو از روى استهزاء نيست ، ما چه هستيم و كه هستيم كه در محضر قدس ملك الملوك على الاطلاق استكبار و استهزاء كنيم ولى قصور ذاتى و نقص ما قلوب محجوب ما را از تو مصروف داشته و اگر عصمت و پناه تو نباشد، ما در شقاوت خود تا ازل باقى هستيم و راه نجاتى نداريم .
بارالها! ما چه هستيم ، داوود نبى عليه السلام عرض كرد اگر عصمت تو نباشد، عصيان تو را خواهم كرد (617)!
بارالها! پايان كار ما را به سعادت مقرون فرما و سرانجام رشته معرفت و خداخواهى را به دست ما بده و دست تطاوال ديو رجيم و شيطان را از قلب ما كوتاه فرما و جذوه اى از آتش محبت خود در دل ما افكن تا جذبه اى حاصل آيد و خرمن خودى و خودپرستى ما را به نور نار عشقت بسوزان تا جز تو نبينيم و نخواهيم و جز سكوى تو بار قلوب را نيندازيم (618).
محبوبا! اكنون كه از تو دوريم و از جمال جميلت مهجور، مگر آنكه دست كريمانه ات تصريفى كند و حجاب هاى ضخيم را از ميان بردارد تا در بقيه عمر جبران ماسبق گردد(619).
پروردگارا! ماسرگشتگان ديار جهالت و متحيرين در تيه ضلالت و سرگرمهاى به خودى و خودپرستى كه در اين ظلمت كده ملك و طبيعت آمديم و چشم بصيرت نگشوديم و جمال زيباى تو را در مرائى خرد و كلان نديديم و ظهور نور تو در اقطار سماوات و ارضين ، خفاش صفت مشاهده ننموديم و با چشم كور وقلب مهجور روزگار بسر برديم و عمرى را به نادانى و غفلت نفس شمرديم اگر لطف بى پايان و رحمت نامتناهى سرشار تو مددى نكند و سوزى در قلب و جذوه اى در دل نيفكند و جذبه روحيه حاصل نيايد، در اين تحير تا ابد بمانيم و ره به جايى نرسانيم . ولى ((ما هكذاالظن بك )) (620) نعم تو ابتدايى و رحمت تو بى سابقه است .
بارالها! تفضلى فرما و دستگيرى نما و ما را به انوارجمال و جلال خود هدايت فرما و قلوب ما را به ضياء اسماء و صفاتت روشن و منور فرما (621).
از خداوند تعالى توفيق و تاءييد همه راخواستار و اميد است كه خداوند تعالى همه را از شرور، خصوصا در آلودگى به دنيا و زخارف آن محفوظ نگهدارد(622).
خداوندا! بر ما بندگان ناچيز سرتاپا گناه ببخشا و رحمت واسعه خود را از ما دريغ نفرما هرچند نالايق هستيم لكن مخلوق تو هستيم (623).
خداوندا! زبان ما را از بيهوده گفتن و جدال و لغو و دروغ حفظ فرما. خداوندا! قلوب ما را به نور اسلام و روحانيت روشن فرما. خداوندا، گوش ‍ شنوا عنايت فرما به سلاطين دول اسلام به رؤ ساى جمهور دول اسلامى به نمايندگان مجلسين دول اسلامى به نخست وزيران و وزراء دول اسلامى به رؤ ساى دانشگاه هاى دول اسلامى به كارفرمايان و كارمندان دول اسلامى ، خداوند آنها را قرار بده من الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه ... (624).
خداوندا! عظمت اسلام و مسلمين و علماى اسلام را روزافزون فرما...(625) از خداوند تعالى عظمت اسلام و قرآن و استقلال ممالك اسلامى و شوكت و بزرگى پيروان قرآن كريم را خواستارم ...(626) خداوند تعالى اسلام و مسلمين را در پناه خود و قرآن حفظ فرمايد (627).
از خداى تبارك و تعالى درخواست دارم خداوند تمام مراجع اسلام را در ضل حمايت خودش حفظ كند، سايه تمام مراجع اسلام را بر سر مسلمين و بر سر همه ما مستدام بدارد، ديانت اسلام را تقويت كند، دست اشخاصى كه به استقلال مملكت ما به اقتصاد مملت ما خيانت مى كنند، قطع كند(628).
خداوندا! بيدار كن اينها را، خداوندا دشمنان اسلام را ذليل كن ، خداوندا سران ممالك اسلامى را به وظايف خودشان آشنا كن ، خداوندا، دست استعمار را قطع كن ، خداوندا دست كسانى كه از طرق استعمار مى خواهند اين مملكت را ببرند، قطع كن (629).
خداوندا! امور مسلمين را اصلاح كن ، خداوندا ديانت مقدسه اسلام را عظمت به آن عنايت فرما، خدايا اشخاصى كه خيانت مى كنند به اين آب و مملكت خيانت مى كنند به اسلام خيانت مى كنند به قرآن آنها را نابود كن (630).
از خداوند متعال قطع ايادى اجانب و عمال آن ها و توفيق تاءييد كسانى كه كه درراه اهداف عاليه قرآن كريم و اسلام عزيز همت گماشته و مردانه قيام كرده اند خواستارم (631)... و از خداوند تعالى مساءلت مى نمايد كه موجب تنبه و بيدارى مسلمين را فراهم فرمايد و دفع شر اعداء اسلام را از بلاد مسلمين بفرمايد (632).
خداوندا! ما را از غير خودت منصرف فرما، حب دنيا را از قلب ما بيرون كن ، اخلاق نيك ما را در ما پابرجا كن ، ما را در پناه اميرالمؤ منين عليه السلام از هر بدى نگه دار، ما را نسبت به اسلام و مسلمين خدمتگزار قرار بده ، ما را نسبت به علماى اسلام قدردان قرار بده ، علماى اسلام را در هر جا هستند حفظ بفرما، اسلام را سرمشق و مقدم بر همه كلمات قرار بده اللهم اعظم كلمة الاسلام (633).
خدايا!ترا به اوليائت ، اسلام را عظيم كن ، عظمت بده ، ما را ازخواب غفلت بيدار كن همه جناح هاى ما را به هم متصل كن ، اتفاق كلمه به ما عنايت كن ...(634) از خداوند متعال استمداد كنيد ((انه ولى التوفيق )) (635) از خداوند اصلاح حال مسلمين و خصوص حوزه هاى دينيه و بيدارى آنها را خواهانم (636)... از خداوند تعالى اصلاح حال مسلمين و نجات كشورهاى اسلامى را از دست اجانب چپ و راست مساءلت مى نمايم (637)... از خداوند متعال حضرت مسلمين و خذلان اسرائيل و عمال سياه آن را خواستارم (638).
از خداوند متعال عظمت اسلام را كه كفيل وحيد عدالت و استقلال و مدافع حقيقى مظلومان است خواستارم و ملت ايران خصوصا جوانان متدين برومندش را به خداى متعال مى سپارم (639). خداوند تبارك وتعالى اين قضيه را (قيام مردمى عليه شاه ) به صلاح مسلمين و به صلاح مذهب ختم بفرمايد(640).
خداوند! همه شما را با عزت و سلامت و سعادت ، با ايمان كامل ، با تربيت وفرهنگ صحيح قرين كند(641) خداوند تعالى به ملت ما شجاعت عنايت كند(642) (و) خداى تبارك و تعالى به ما توفيق دهد و عنايت كند كه ما بتوانيم به وظايف دينيه خودمان به وظايف انسانيه خودمان عمل بكنيم (643).
بارالها! احمد را نزد خود محمود و فاطى را مفطوم و حسن را احسن فرما و ياسر را به يسر برسان و اين خانواده منتسب به اهل بيت عصمت عليهم السلام را با عنايات خاصه خود تربيت كن و از شر شياطين درونى و برونى حفظ فرما و سعادت دارين را به آنان عطا فرما(644).
بارالها! ما را و اين خانمان را و خانواده هاى مربوط به مارا از آفات شيطانى نجات مرحمت فرما و ما را از كسانى كه آزار مسلمانان به زبان و عمل خود نموده اند، قرار مده (645).
خداوند متعال ! اسلام ومسلمين و كشورهاى اسلامى را از شر اجانب حفظ فرمايد، دست استعمار و خائنين به اسلام را از بلاد اسلامى و حوزه هاى علميه كوتاه كند، علماء اسلام و مراجع عظام را در دفاع از قوانين مقدسه قرآن كريم و پيشبرد آرمان هاى اسلامى موفق و مؤ يد بدارد، روحانيون اسلام را به وظايف سنگين و مسؤ وليت هاى خطير آنان در عصر كنونى آگاه و آشنا سازد، حوزه هاى علميه و مراكز روحانيت را از دستبرد و نفوذ دشمنان اسلام و ايادى استعمار مصون و حفظ بدارد، به نسل جوان جوان روحانى و دانشگاهى و به عموم مسلمانان توفيق خودسازى ، تهذيب و تزكيه نفس عنايت فرمايد. ملت اسلام را از خواب غفلت ، سستى و رخوت و جمود فكرى برهاند تا با الهام از تعاليم نورانى و انقلابى قرآن به خود آيند، بپاخيزند و در سايه اتحاد و يگانگى دست استعمار دشمنان ديرينه اسلام را از كشورهاى اسلامى قطع نمايند و به آزادى ، استقلال و مجد و عظمت از دسته رفته خود نايل گردند. ربنا افرغ علينا صبرا و ثبت اقدامنا وانصرنا على القوم الكافرين . ربنا و تقبل دعاء ... (646).
بارالها! دست ستمگران را از بلاد مسلمين كوتاه كن ، خيانتكاران به اسلام و ممالك اسلامى را ريشه كن فرما. سران دولت هاى اسلام را از اين خواب گران بيدار كن تا در مصالح ملت ها كوشش كنند و از تفرقه ها و سودجويى هاى شخصى دست بردارند، نسل جوان و دانشجويان دينى و دانشگاهى را توفيق عنايت فرما تا در راه اهداف مقدسه اسلام بپاخيزند، و با صف واحد در راه خلاص از چنگال استعمار و عمال خبيث آن و دفاع از كشورهاى اسلامى اشتراك مساعى كنند. فقها و دانشمندان را موفق كن كه در هدايت و روشن كردن افكار جامعه كوشا باشند و اهداف مقدسه اسلام را به مسلمين خصوصا به نسل جوان برسانند و در برقرارى حكومت اسلامى مجاهدت كنند(647).
بارالها! ترا به پنج زبان حمد و سپاس مى گوييم و در عين جمع وجود براى آن بخشش ها و دهش ها كه نمودار گشته در غيب و شهود از تو يارى مى جوييم و به تو پناهنده مى شويم . از بدى وسوسه كننده ديو مردم كه رهزن طريق مردمى است و رهبر ياران خويش به سوى ژرفچاه مغاك عالم طبع تيره وعدنى پس ، بارالها ما را به صراط مستقيم راهبر باش ، بدان صراطى كه برزخيت كبرا و مقام احديت جمع اسماى حسناتست و درود فرست برآنكه خاستگاه پيدايش و نمايانى است و نقطه غايت و پايانى ، صورت و مايه هستى و بقاست ، و ماديت نخستين و برزخيت كبراست ، آنكه نزديك گرديد، و از تعنيات يكسره وارهيد، پس فروتر آمد چنانكه خود را نزديك نمود به قرب قاب دو قوس وجود و تمام دايره غيب و شهود بل باز هم نزديكتر كه آن عين حضرت عماست بلكه چون نيك بنگرى حضرتى نه آنجاست : (عنقا شكار كس نشود دام باز گير) (648).
بارالها! (در دنيا و آخرت نيكويى نصيب ما بگردان و از عذاب آتش نگاهمان دار) و ما را با نيكان برانگيزان و از آميزش با اشرار محفوظ بدار به حق محمد و پيروان و نزديكان او...(649).
خداوندا! بحق اصحاب پنج گانه كساء احمد و فاطى و حسن و رضا (ياسر) و على را كه از دودمان رسول گرامى و وصى اويند و به اين افتخار مى كنم و مى كنند، از شرور شيطانى و هواهاى نفسانى مصون دار (650).
خداوندا! بر ما بندگان ناچيز سرتا پا گناه ببخشا و رحمت واسعه خود را از ما دريغ فرما هرچند نالايق هستيم لكن مخلوق تو هستيم (651).
خداوندا! همه چيز تويى و غير از تو همه هيچ
خداوندا! تو عزيزى وغير از تو همه ذليل
خداوندا! تو غنى اى و غير از تو همه فقير (652).
خداوند! همه را از شر نفس اماره و شر دشمنان محافظت فرمايد و به همه شرح صدر و تدبير در امور و اخلاص درعمل و ايثار در خدمت به خلق مرحمت كند(653).
خداوندا! ارزش خدمتگزارى به دين خود و به مردم را در دل و ديدگان ما افزون و جاودان نما انك ولى النعم (654).
خداوند، همه ما را از شر شيطان نگه دارد و خداوند همه ما را قدرت اين بدهد كه با خودمان جنگ كنيم و با باطن خودمان ستيزه كنيم و اصلاح كنيم خودمان را (655).
بارالها! تو واقفى بر اسرار و غير تو تو چه تواند و چه سان از عهده شكر نعمت هايى كه به ملت عزيز ما عطا فرموده اى بدر آيد... پس تو كه شكور و غفورى به همه آنان ، از الطاف خفيه خود مرحمتى فرما و درى از معارف الهيه بر روى همگان بگشا(656)... من دعا مى كنم از خداى متعال مى خواهم كه خداوند ما رابيدار كند... و ما را آشنا كند به وظايف همين عالم و به وظايف عالم هاى ديگر و ما را از اين ضيافت ، يك حظى به قدرت خودش ‍ عنايت كند(657).
خداوندا! بر ما منت بنه و انقلاب اسلامى ما را مقدمه فرو ريختن كاخ ‌هاى ستم جباران و افول ستاره عمر متجاوزان در سراسر جهان گردان (658).
خداوندا! اين نعمت هاى بزرگ را از ما و ملت ما نگير. خداوندا! ما را به ارزش بركات خود بيشتر آشنا فرما. خداوندا! بر بندگى ما و خلوص ما و اظهار عجز و ذلت ما در برابر خودت بيفزا. خداوندا! به ما توكل و صبر و مقاومت و رضا و توفيق جلب عنايت خود كرامت فرما و در مسير خدمت به بندگانت ما را تا مرز قربانى خود و فرزندان و هستى مان همراهى و مدد نما(659).
خداوندا! باطن دلهاى معتقدان به دين رسول اكرم صلى الله عليه و آله را تنها از رضايت خود لبريز گردان انك مجيد الدعوات .
خداوندا! اگر هيچ كس نداند تو خود مى دانى كه ما براى برپايى دين تو قيام كرده ايم و براى برپايى عدل وداد در پيروى از رسول تو در مقابل شرق و غرب ايستاده ايم و در پيمودن اين راه لحظه اى درنگ نمى كنيم .
خداوندا! تو مى دانى كه فرزندان اين سرزمين در كنار پدران و مادران خود براى عزت دين تو به شهادت مى رسند و با لبى خندان و دلى پر از شوق و اميد به جوار رحمت بى انتهاى تو بال و پر مى كشند.
خداوندا! تو مى دانى كه امت رسول تو در اين مملكت مواجه باهمه توطئه هاست و ايادى شيطان در داخل و خارج او را آرام نمى گذارند و تلاش ها هر روز براى در تنگنا و مضيقه قرار دادن اين ملت در امور اقتصاد فزون تر مى شود.
خداوندا! تو ميدانى مردم ما مشكلات را به جان و دل خريده اند و از هيچ كس غير تو ترس و بيم ندارند و تمام زجرها و دردها را تحمل مى كنند. همه پيروزى ها را از آن تو و به عنايت تو مى دانند.پس ما را به عنايت دوباره خود همراهى نما و دل هاى ملت ما را به نصر و پيروزى خود اميدوارتر ساز و رزمندگان جبهه ما را به مدد غيبى و جنود مخفى خود غالب و پيروز گردان و توان و صبر و استقامت ما را در تحمل سختى ها و مشكلات افزون نما و نعمت رضايت در شكست و پيروزى را به ما ارزانى فرما و دل مردم ما را كه براى دين تو شهيد، مفقود و مجروح واسير داده اند و سختى هجران عزيزان را به عشق لقاء و رضاى تو تحمل كرده اند، شادمان فرما و همه ما را در مسير بندگى خود عاشق و دردآشنا فرما و شهيدان ما را از كوثر زلال ولايت خود و رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه هدى عليهم السلام سيراب نما و انقلاب اسلامى ما را به انقلاب مصلح كل متصل فرماو انك ولى النعم (660).
بارالها! اين وصف مجاهدان فى سبيل الله و اجر عظيم آنان است كه در صحنه هاى كارزار با دشمنان تو و دشمنان رسول معظم تو و دشمنان قرآن كريم تو، به شهادت رسيده اند يا در اين راه پيروز گرديده اند و تو خود شاهدى كه در اين سال ما جانبازان و مهاجران و مجاهدانى داشتيم كه به سوى تو و به سوى خانه امن تو كه از صدر خلقت تا كنون ماءمن هر موجودى بوده است هجرت كردند(661).
خداوندا! امروز تمام قدرت ها و ابرقدرتها مصمم شده اند تا ريشه اسلام ناب رسول گرامى مان صلى الله عليه و آله را قطع كنند.
بارالها! امروز صداميان با كينه اى كه از دين تو دارند، دست در دست تمامى شياطين جهان داده اند تا صداى اسلام محمدى را خاموش سازند. از تو مى خواهم تا ما را در راهت صبورتر و شكيبايى خانواده هاى عزيز و بزرگوار شهدا، جانبازان مفقودين و اسرامان را بيشتر گردانى .
پروردگارا! شهداى ما را به سيدالشهدا عليه السلام محشور فرما و جانبازان عزيز و مقتدر انقلاب اسلامى خودت را شفا عنايت فرما. اسرا و مفقودين ما را هرچه زودتر به اوطانشان بازگردان .
خداوندا! به تمام ملت هاى اسلامى خصوصا ملت شجاع و حماسه ساز ايران تحمل بيشتر فشارهاى نظامى استكبار از زمين و دريا و هوا و فشارهاى اقتصادى و سياسى روزافزون كانون هاى فساد را عنايت فرما(662).
خداوندا! ماگرفتار هستيم ، گرفتار در دست خودمان هستيم ، گرفتار به نفوس ‍ خودمان هستيم و گرفتار به نفوس خبيثه اى كه بر ضد اسلام و مسلمين عمل مى كند، ما را و همه ما را از اين گرفتارى نجات بده .
خداوندا! تو فرمودى كه ما دعا كنيم و تو استجابت كنى ربنا آتنا فى الدنيا حسنة و فى الاخرة حسنة و... و اميدواريم خداوند رحمتش را بر ما نازل كند و ما را از جمله رحمت شدگان حساب كند و ما را هدايت كند، به صراط مستقيم آن طورى كه فرموده است و ما را از ضالين و مغضوبين قرار ندهد. ان شاءالله (663).
خداوندا! اينها بندگان تو هستند، اينهادر حضور تو هستند، اينها براى اسلام تو خدمت مى كنند، اينها برا شكستن كفار جانفشانى مى كنند.
خداوندا! تو تاءييدشان كن ، حفظشان كن ، سلامتشان بدار، عاقبت همه را ختم به خير كن (664).
خداوندا! اين دفتر وكتاب شهادت را همچنان به روى مشتاقان باز و ما را هم از وصول به آن محروم كن .
خداوندا! كشور ما را و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه اند و نيازمند به مشعل شهادت تو خود اين چراغ پرفروغ را حافظ و نگهبان باش .
خداوندا! تو مى دانى كه ما سرسازش با كفر را نداريم .
خداوندا! تو مى دانى كه استكبار و آمريكاى جهانخوار گل هاى باغ رسالت تو را پرپر نمودند.
خداوندا! در جهان ظلم و ستم بيداد همه تكيه گاه ما تويى و ما تنهاى تنهاييم و غير از تو كسى را نمى شناسيم و غير از تو نخواسته ايم كه كسى را بشناسيم ، ما را يارى كن كه تو بهترين يارى كنندگانى .
خداوندا! تلخى اين روزها را به شيرينى فرج حضرت بقية الله -ارواحنا لتراب مقده الفداء - و رسيدن به خودت جبران فرما.
خداوندا! از تو مى خواهيم آنچه مصلحت اسلام و مسلمين است را براى ما مقدر فرمايى . انك قريب مجيد (665).
از خداوند متعال در اين ماه پربركت شعبان المعظم كه شاهد ولادت با سعادت منجى بشر و عدالت گستر شرق وغرب و فريادرس مظلومان و مستضعفان جهان حضرت بقية الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء بوده است عاجزانه خواستارم كه نمايندگان و قاطبه ملت مظلوم ايران در مسؤ وليت هايى كه در اين عصر پرآشوب و فتنه زا كه مى توان گفت حكومت جنگل بر آن غلبه دارد به دوش گرفته اند، به طور شايسته از عهده برآيند و در اين جهاد بزرگ موفق شوند و با افتخار و سرافرازى به محضر مبارك حق تعالى وارد شوند...(666).
بارالها! ما گرچه محجوبيم و در سلاسل جهنم نفس مقيد، تو به وسيله اوليائت دست ما گير و ما را از خود و شر خود برهان تا جز تو نبينيم و جز از تو خوف نداشته باشيم و اميد به كس نبنديم (667).
خدايا! ما بندگان ضعيف هستيم ، ما بندگانى هستيم كه هيچ نداريم ، ما هيچيم و هر چه هست تويى . ما اگر چنانچه خلاف مى كنيم نادانيم . تو بر ما ببخش . تو ما رابه اين ماه مبارك رمضان وارد كن به طورى كه كه با رضايت تو وارد بشويم دراو.
خدايا! تو ما را لياقت بده كه در اين مهمانى كه از ما كردى اسلام ، اين ايران راتو تقويت كن (668).
و از خدا مى خواهيم كه با ما با لطف و عنايات خودش رفتار كند، به ما رحم كند و ما را از اين گردابى كه در آن مبتلا هستيم و آن گرداب خودمان هست ، اعمال خودمان هست ، ما را نجات بدهد(669).

next page

fehrest page

back page