Picture Palace Films
HomeNew AdditionsArchiveThe ProducersUnder PreprationLinksContact

بسم رب القلم
اين بخش به معرفی پاره ای از نويسندگان گرانقدر كتب موجود در كتابخانه اختصاص دارد .

         

سيمـاى دانشوران


بخش سوم : حروف الی


محمد حسين فلاح زاده

در سال 1354 ه . ش دروس حوزوي را در مدرسه علميه حکيم شيراز که زير نظر شهيد محراب، آيت الله سيد عبدالحسين دستغيب اداره مي شد شروع کردم. يک سال بعد به قم آمدم و در مدرسه منتظريه (معروف به حقاني) که به مديريت شهيد ايت الله قدوسي اداره مي شد، مشغول به تحصيل شدم. دروس سطح را خدمت اساتيد محترم آن مدرسه و برخي ديگر از اساتيد حوزه به پايان رساندم. در سال 1359 دروس دبيرستان را به طور جهشي به صورت شبانه در کنار دروس حوزه امتحان دادم و ديپلم اقتصاد گرفتم. پس از دروس سطح، درس خارج فقه و اصول را به مدت بيش از ده سال خدمت اساتيد بزرگ حوزه علميه قم گذارندم. در کنار دروس فقه و اصول، علوم حديث، منطق و فلسفه و کلام را نيز به طور متداول در حوزه خدمت اساتيد اين فن فرا گرفتم.
از سال 1358 تحقيق، بازنگري، بازنويسي و تدريس احکام دين را به صورت تخصصي آغاز کردم، تمام ابواب فقه را به سبک جديد بازنويسي و تنظيم و دسته بندي کردم و در کنار آن تدريس احکام را در مدارس علميه قم و برخي از دانشگاه ها آغاز کردم که اين روش جديد آموزشي مورد استقبال قرار گرفت و در نتيجه، نگاشته هاي خود را براي استفاده بيشتر علاقه مندان به چاپ رساندم که با عنايت الهي تا کنون بيش از 20 نمونه آن منتشر شده و برخي از آنها در تيراژ بسيار گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.
اکنون نيز به امر تبليغ و نگارش و نيز تحصيل مسائل ديني مشغول و از خداي بزرگ آرزوي توفيق و قبولي اعمال و حسن عاقبت را دارم. انه ولي التوفيق.

كتب:
1-فقه و زندگي -احكام اعتكاف
2-احكام مسجد
3-فرهنگ و تمدن (آداب رسوم و آئين ها ) آئين هاي ديني- روزه در قرآن و حديث - كتاب:چهل حديث روزه
4-فرهنگ و تمدن (جغرافياي جهان اسلام ) وحدت مسلمين - كتاب: چهل حديث وحدت
5- احکام روزه / انتشارات امير کبير/ رقعي / 1371
6- آموزش مناسک حج / انتشارات امير کبير/ وزيري / 1372
7- آموزش احکام (ويژه پسران) / دليل ما/ وزيري / 1372
8- آموزش احکام (ويژه دختران) / دليل ما/ وزيري / 1372
9- آموزش فقه متن دروس حوزه / الهادي/ وزيري/ 1376
10- رساله احکام ـ ويژه نوجوانان / نشر معروف/ پالتويي/ 1373
11- احکام فقهي در سفرهاي خارجي / نشر معروف/ رقعي / 1373
12- راهنماي فتاوا / نشر معروف/ پالتويي / 1379
13- آموزش نماز / ستاد اقامه نماز/ رقعي
14- احکام زکات / ستاد اقامه نماز/ پالتويي / 1383
15- احكام مسجد / نشر نور السجاد/ پالتويي / 1378
16- احكام اعتكاف / دليل ما/ پالتويي / 1378
17- امر به معروف و نهي از منکر / سازمان تبليغات استان تهران/ پالتويي / 1371
18- احکام دين / نشر مشعر/ رقعي / 1372
19- مناسب مصور حج / نشر مشعر/ پالتويي / 1371
20- مناسب مصور عمره مفرده / نشر مشعر/ پالتويي / 1371
21- مناسک حج ويژه بانوان / نشر مشعر/ پالتويي / 1378
22- مناسبک عمره مفرده ويژه بانوان / نشر مشعر/ پالتويي / 1379
23- مناسک مختصر حج / نشر مشعر/ نيمه جيبي / 1379
24- مناسک مختصر عمره مفرده / نشر مشعر/ نيمه جيبي / 1379
25- استفتائات ويژه حج / نشر مشعر/ رقعي / 1375
26- زيارت خانه خدا / نشر مشعر/ خشتي / 1382
27- راهنماي سرپرستان کودکان در حج / نشر مشعر/ بروشور/ 1382
28-مناسک محشای عمره مفرده / نشر مشعر/ رقعي / 1377
29- احکام جبهه / سازمان تبليغات/ جيبي / 1366
30- آيينه رمضان / نشر مشعر/ قعي / 1377
31- احکام ويژه نيروهاي انتظامي / نيروي انتظامي/ رقعي
32- آموزش احکام (ويژه طلاب خارجي) / مرکز جهاني علوم اسلامي/ وزيري
33- آموزش احکام براي زندانيان / سه جلد سطح 1 و 2 و 3 / سازمان زندانها و انتشارات هدي/ رقعي
34- مجموعه چهل حديث: روزه در رمضان / نشر معروف/ جيبي
35- مجموعه چهل حديث: نماز و روزه / نشر معروف/ جيبي
36- مجموعه چهل حديث: شهادت / نشر معروف/ جيبي
37- مجموعه چهل حديث: وحدت / نشر معروف/ جيبي
38- مجموعه چهل حديث: امام جواد( ع) / نشر معروف/ جيبي
39- احکام کودکان از تولد تا بلوغ / دليل ما / نشر معروف/ رقعي / 1379
40- احکام زندگي ويژه زوج هاي جوان / نشر فرهنگ اسلامي/ رقعي / زير چاپ
41- از آشنايي تا جدايي / غير مطبوع
42- راهنماي تقسيم ارث / آماده چاپ
43- احکام قرآن / آماده چاپ
44- احکام قضايي و جزايي / غير مطبوع
45- رساله جامع / غير مطبوع
46- احکام بازار / غير مطبوع
47- بياييد احکام را ياد بگيريم / الهادي / 1380

مقالات: ‏‏
1. امام صادق در ستيز با ستمگران / مقاله / روزنامه جمهوري اسلامي
2. بلوغ / مقاله / پيام زن
3. غدير خم / مقاله / فصلنامه علوم حديث
4. احکام عاشورا و امام حسين ع / مقاله / ره توشه محرم / 1375
5. احکام کلي / مقاله / ره توشه ماه رمضان / 1375
6. احکام عتبات / مقاله / ره توشه عتبات

همکاري با مراکز و نهادها :
1. پژوهشکده باقر العلوم / پژوهشي / 1362 تا 1378
2. مرکز تحقيقات حج / پژوهشي / 1374 تا 1383
3. موسسه اسراء / پژوهشي / 1380 تا 1383


ملا محسن فيض كاشانى

محمد مشهور به ملامحسن و ملقب به فيض در چهاردهم ماه صفر سال 1007 هجري قمري در يكي از خاندان‌هاي علم، عرفان و ادب، كه سابقه درخشان آنان به حدود چهار قرن مي‌رسيد دركاشان به دنيا آمد.
پدرش رضي‌الدين شاه مرتضي فقيه، متكلم، مفسر و اديب در كاشان حوزه تدريس داشته و از شاگردان ملا فتح الله كاشاني و ضياء الدين محمد رازي بوده است. مادر او بانويي عالم و شاعر، دخترضياء العرفا رازي( از علماي بزرگ شهر ري) بوده است. جد " فيض "، تاج‌الدين شاه محمود فرزند ملاعلي كاشاني، عالم و عارفي شاعر از ناموران زمان خويش در كاشان بوده و در آنجا مدفون است.
ملامحسن، چهارمين فرزند شاه مرتضي در دو سالگي پدر خود را از دست داد. از آن پس دايي و عمويش تعليم و تربيت او و ديگر برادرانش را به عهده گرفتند و چون فيض از برادران خود باهوش‌تر بود مقدمات علوم ديني و بخش هايي از آن را تا سن بلوغ در كاشان نزد عمو و دايي‌اش نورالدين محمد فرا گرفت. بيست ساله بود كه با برادر بزرگش عبدالغفور براي ادامه تحصيل به اصفهان، كه در آن روزگار پايتخت كشور و مركز تجمع علماي بزرگ و استادان ماهر در رشته‌هاي مختلف علوم اسلامي بود رهسپار گرديد.
مشهورترين استادان و ناموران اجازه اجتهاد و نقل روايت فيض در اصفهان، ملامحمد تقي مجلسي، شيخ بهايي، در علوم فقه و حديث و تفسير و ميرداماد، ميرفندرسكي و ملا صدرا در فلسفه، عرفان و كلام بوده‌اند.
پس از آن ملامحسن با شنيدن خبر ورود سيد ماجد بحراني به شيراز، از اصفهان به آنجا رفت و مدت دو سال نزد ايشان به تكميل علم حديث و روايت پرداخت و از او اجازه نقل روايت گرفت. سپس به اصفهان بازگشت و بار ديگر در حلقه درس و بحث شيخ بهايي حاضر شد. در اين ايام بود كه فيض به بيت‌الله‌الحرام مشرف شد و پس از مراجعت از مكه به شهرهاي ديگر ايران مسافرت كرد و از دانشمندان آن شهرها بهره برد تا زماني كه ملاصدرا از شيراز به قم مهاجرت كرد و در كهك قم اقامت گزيد. در اين موقعيت كه ملاصدرا رياضت و علم باطني راشروع كرده بود ملامحسن و ملاعبدالرزاق لاهيجي به سويش شتافته، مدت هشت سال مونس تنهايي او بودند و در مصاحبت‌هاي شبانه‌روزي با استاد استفاده كامل معنوي بردند.
دراين دوران ملاصدرا دو دختر فاضل و عالم خود را به دو شاگردش يعني ملامحسن و ملاعبدالرزاق تزويج كرد و آن دوشاگرد و داماد را به " فيض" و " فياض" لقب داد. در همين زمان از سوي حاكم شيراز از ملاصدرا تقاضاي مراجعت به شيراز شد. او اين دعوت را پذيرفت. فيض نيز به همراه استاد و پدر همسرش به شيراز رفت و نزديك به دو سال در آنجا ماند. بعد از اين مدت او به كاشان بازگشت و به امر تدريس، تعليم، تبليغ، ترويج، تاليف و تصنيف مشغول گرديد و گاه در قمصر و كاشان با جمعي از دوستان نماز جمعه اقامه مي‌نمود.
ملامحسن شاگردان فراواني داشت. آنان علاوه بر استفاده‌هاي علمي و معنوي از او به كسب اجازه‌هاي اجتهاد و نقل حديث نيزمفتخر گرديده بودند.
معروف‌ترين شاگردان ايشان عبارتند از:1- محمد مشهور به علم الهدي، فرزند فيض كه از دوران كودكي تا پايان عمر نزد پدر حضور داشت و درتاليف و تصنيف كتب و رساله ها با او همكاري مي‌كرد. علم‌الهدي از پدر چندين اجازه مختصر و طولاني دريافت نمود و خود او داراي آثارعلمي فراوان است.2- احمد مشهور به معين الدين، فرزند ديگر فيض كه اونيز در فقه و حديث متبحر و داراي تأليفاتي بوده است.3- محمد مؤمن فرزند عبدالغفور( برادر فيض): از فقيهان و مدرسان عصر خود كه در يكي از شهرهاي مازندران به تعليم و تدريس طلاب و محصلان علوم ديني اشتغال داشته است.4- شاه مرتضي دوم: پسر برادر فيض و دو فرزند او به نام‌هاي محمد هادي و نورالدين محمد كه هر سه از فاضلان عصر خود و داراي كتاب و رساله‌هاي متعدد بوده‌اند. 5- ضياء الدين محمد: او فرزند حكيم نورالدين، دايي فيض است كه عالمي حكيم و عارفي دانشمند و شاعر بوده است.
نوشته هاي فيض در زمينه تفسير قرآن، حديث و روايت، كلام و عرفان، اخلاق و ادبيات به شرح زير است:
تفسير صافي، الوافي، الشافي، النوادر، المحجة البيضاء، اصول العقائد، رساله علم اليقين، رسالة الحق اليقين، رساله عين‌اليقين، رساله الحق المبين، زاد السالك، ديوان قصايد، غزليات و مثنويات.
ملامحسن فيض كاشاني عاقبت در سال 1091 هجري قمري دار فاني را وداع گفت.


علامه محمد باقر مجلسی

بی گمان علامه مجلسی تداعی گر بزرگترین و پراهمیت ترین رساله های شیعی و حدیثی است. ملامحمد باقر مجلسی معروف به علامه مجلسی از مشهورترین عالمان شیعی ایرانی تبار است که در دوران حاکمیت سلسله صفویه بر مسند فقاهت و زعامت دینی قرار گرفت.
برجسته ترین عالمان شیعی حوزه علمیه اصفهان، علامه مجلسی بود که نهاد روحانیت شیعه را به اقتدار کامل رساند تا بدان جا که نهاد سلطنت مشروعیت خود را مستلزم تأیید آن می دانست.
علامه مجلسی مجاهد راه علم و دانایی از جمله علمای عصر صفوی است که با وجود برخورداری از علوم عقلی آن را رها کرد و برای احیای علوم نقلی به آیات و روایات روی آورد.
محمد باقر مجلسی فرزند محمد تقی مجلسی در سال ۱۰۳۷ هجری برابر با حروف ابجد «جامع کتاب بحار الانوار» چشم به جهان گشود. وی در خاندانی رشد یافت که از نیمه قرن پنجم هجری به مذهب تشیع روی آورده و در قرن دهم و یازدهم از دانشمندان معروف زمان خود بودند. پدر بزرگ محمد باقر، ملا مقصود از دانشمندان با تقوا و از مروجین مذهب تشیع بود و به خاطر کلام زیبا و اشعار دلنشین در محافل و مجالس به «مجلسی» لقب گرفت.
محمد باقر در چهار سالگی به درس و بحث روی آورد و در چهارده سالگی از ملاصدرا اجازه روایت دریافت کرد. گذشته از این در مکتب دانشمندانی چون شیخ حر عاملی، ملامحسن استر آبادی، ملامحسن فیض کاشانی، ملاصالح مازندرانی تلمّذ کرده است، طوری که گفته اند شمار اساتید وی به بیست و یک استاد می رسد.
علامه مجلسی در اندک زمانی بر دانش های صرف و نحو، معانی و بیان، لغت و ریاضی، تاریخ و فلسفه، حدیث و رجال، درایه و اصول، فقه و کلام مسلط شد و پس از فوت پدر به زعامت مسجد و مدرسه جامع اصفهان پرداخت. در درس او بیش از هزار طلبه حاضر می شدند. در مکتب این علامه عصر صفوی شخصیت های بزرگی از دانشمندان دانش آموخته اند که می توان از مولی ابراهیم جیلانی، ملامحمد باقر لاهیجی، ملا حسین تفرشی، عبدالحسین مازندرانی، سید عزیز الله جزایری، ملامحمد کاظم شوشتری و سید نعمت الله جزایری نام برد. سید مصلح الدین مهدوی در کتاب زندگینامه علامه مجلسی به نام ۱۸۱ نفر از شاگردان وی اشاره کرده است.
علامه علاوه بر علم و دانش در عرصه سیاست نیز فعال بود و پس از فوت مرحوم ملا محمد باقر سبزواری در سال ۱۰۹۰ به منصب شیخ الاسلامی دست یافت. علامه در این سالها علاوه بر مبارزه علیه صوفیان با کشیشان دربار، بیگانگان، نمایندگان مؤسسات و شرکت های غربی به مبارزه با بت پرستان پرداخت و خدمات شایانی به مذهب حقه جعفری کرد.
علامه مجلسی از جمله علمایی بود که سعی در ایجاد وحدت میان شیعه و سنی را داشت و این در خواسته وی از سلطان حسین صفوی هنگام تاجگذاری هویدا است. وی از شاه خواسته بود طی فرمانی نوشیدن مسکرات، جنگ میان فرقه ها و کبوتر بازی را ممنوع اعلام کند.
در خواسته علامه مجلسی سه نکته ای که ملتهای بزرگ با آرمانهای متعالی را به زانو درمی آورد، مورد توجه قرار گرفته و آن فساد، تفرقه و بی تفاوتی نسل جوان بود. نکته مهمی که در سیاست علامه در دربار به چشم می خورد، این است که در زمان شیخ الاسلامی ایشان هیچ برخوردی بین ایران و همسایگان اهل سنت رخ نداد و به هیچ یک از ولایتهای اهل تسنن ایران از سوی شیعیان تعدی نشد.
آنچنان که مشهور است علاوه بر تربیت شاگردان کتابهای گرانبهای بسیاری تألیف کرده است؛ حق الیقین، عین الحیاهٔ، حلیهٔ المتّقین، حیوهٔ القلوب (جلد ۱ ، جلد ۲ ، جلد ۳ ، جلد ۴ ، جلد ۵ ) . مفاتح الغيب. بسیاری دیگر از کتب فارسی و عربی که بر اساس نیاز مردم تحریر شده است که مشهورترین و معروفترین این کتابها که در حقیقت دایره المعارفی بزرگ درباره تشیع می باشد، کتاب بحار الانوار است که بالغ بر ۱۰۰ جلد است.
علامه در مسیر احیای علوم اهل بیت (ع) با وجود برخورداری از علوم عقلی آن را رها کرد و برای احیای علوم نقلی به آیات و روایات روی آورد که در آن زمان طلاب علوم دینی از آن دور مانده بودند و در اولین گام کتب اربعه را به درس و بحث حوزه های علمیه آن زمان کشاند. در گام بعدی با جمع آوری گهرهای گرانبهای اهل بیت که در اطراف و اکناف پراکنده بود در بحار الانوار جمع کرد.
▪ علامه در مقدمه بحارالانوار چنین می نگارد:
«در آغاز کار به مطالعه کتاب های معروف و متداول پرداختم و بعد از آن به کتاب های دیگری که در طی اعصار گذشته به علل مختلف متروک و مهجور مانده بود رو آوردم. هر جا که حدیث نسخه حدیثی بود سراغ گرفتم و به هر قیمتی که ممکن شد بهره برداری می کردم. شرق و غرب را جویا گشتم تا نسخه های بسیار گردآوری نمودم. در این مهم دینی جماعتی از برادران مذهبی مرا یاری نمودند و به شهرها و قصبه ها و بلاد دور سر کشیدند تا به فضل الهی مصادر لازم را بدست آوردند ... بعد از تصحیح و تنقیح کتاب ها بر محتوای آنها واقف شدم، نظم و ترتیب کتاب ها را نامناسب دیدم و دسته بندی احادیث را در فصل ها و ابواب متنوع راهگشای محققان و پژوهشگران نیافتم، از این رو به ترتیب فهرستی همت گماشتم که از هر جهت جالب و مفید باشد. در سال ۱۰۷۰ هجری این فهرست را ناتمام رها کردم و از فهرست بندی سایر کتاب ها دست کشیدم که اقبال عمومی را مطلوب ندیدم و سران جامعه را فاسد و نامطبوع دیدم....
ترسیدم که در روزگاری بعد از من باز هم نسخه های تکثیر شده من در طاق نسیان متروک و مهجور شود و یا مصیبتی از ستم غارتگران زحمات مرا در تهیه نسخه ها بر باد دهد، لذا راه خود را عوض کردم- از خدا یاری طلبیدم- و به کتاب بحارالانوار پرداختم.
... در این کتاب پربار قریب ۳۰۰۰ باب طی ۴۸ کتاب علمی خواهید یافت که شامل هزاران حدیث است، شما در این کتاب برای اولین بار با نام برخی از کتاب ها آشنا می شوید که سابقه علمی ندارد و طرح آن کاملا ً تازه است.
پس ای برادران دینی که ولایت امامان را در دل و ثنای آنان را بر زبان دارید به سوی این خوان نعمت بشتابید و با اعتراف و یقین کتاب مرا دست به دست ببرید و با اعتماد کامل به آن چنگ بزنید و از آنان نباشید که آنچه را در دل ندارند بر زبان می آورند.»
اما فرصت کم و مشاغل زیاد او مانع از آن شد که به تصحیح روایات بپردازد. به همین علت در مقدمه چنین نگاشت:
«در نظر دارم که اگر مرگ مهلت دهد و فضل الهی مساعدت نماید، شرح کاملی متضمن بر بسیاری از مقاصدی که در مصنفات سایر علما باشد بر آن (بحارالانوار) بنویسیم و برای استفاده خردمندان، قلم را به قدر کافی پیرامون آن به گردش درآورم.»
علامه مجلسی قدرت تصحیح روایات و احادیث را به خوبی دارا بود، همان گونه که این قدرت و ژرف نگری خود را در مراه العقول به نمایش گذارده است.
علامه بزرگوار سرانجام در ۲۷ رمضان ۱۱۱۰ هجری قمری در زمان شاه سلطان حسین صفوی و در سن هفتاد و سه سالگی در اصفهان درگذشت و در جامع عتیق اصفهان، در جوار مرقد پدر بزرگوارش، جایی که امروزه «بقعه مجلسی» خوانده می شود، به خاک سپرده شد.


حجت الاسلام والمسلمين جواد محدثى

زندگينامه:
در سال 1331 در شهرستان سراب (آذربايجان شرقي) به دنيا آمد پدر و پدر بزرگش روحاني بودند و در مکتب مرحوم ميرزا جليل واعظ سرابي به درس و تدريس اشتغال داشتند .
وي به لحاظ روحاني بودن پدرش از کودکي در قم ميزيست. در اين شهر بزرگ شد و تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در قم گذراند از سال 1344 ش وارد حوزه علميه شد و در مدرسه عليمه منتظريه معروف به حقاني به تحصيل پرداخت در اين مدرسه که با مديريت شهيد آيت الله قدوسي و همکاري شهيد آيت الله بهشتي ، آيت الله جنتي و آيت الله مصباح يزدي اداره مي شد با استفاده از محضر اساتيد برجسته ، انقلابي و متقي که اغلب از شاگردان امام راحل «قدس سره» بودند درسهاي حوزه را از مقدمات تا خارج فقه فرا گرفت از اساتيد بسيار اين دوره 14 ساله مي توان از شهيد قدوسي ، شهيد مفتح ، شهيد شاه آبادي و آيات عظام : مشکيني ، وحيد خراساني ، شبيري زنجاني ، جنتي ، احمدي ميانجي ، مصباح يزدي ، گرامي ، انصاري شيرازي ، حسن زاده آملي ، مير محمدي ، آذري قمي ، صانعي ، مومن ، محمدي گيلاني ، حائري شيرازي ، ابراهيم اميني ، مقتدايي و بزرگان ديگر ياد کرد پس از انقلاب نيز در درسهاي آيات عظام حضور مي يافت.
پيش از انقلاب به سبب مبارزات سياسي و سخنراني در شهرستان ها دو بار دستگير و زنداني شد يک بار در سال 54 به مدت دو هفته و بار ديگر در سال 56 به مدت 9 ماه با پيروزي انقلاب اسلامي در کنار فعاليت هاي درسي به تلاشهاي فرهنگي و تبليغي در شهرستانهاي مختلف پرداخت، با صدا و سيما امور تربيتي آموزش و پرورش ، سازمان تبليغات اسلامي ، دفتر تبليغات اسلامي ، پژوهشکده باقر العلوم ، سپاه پاسداران و بخش فرهنگي بنياد شهيد و جهاد سازندگي همکاري هاي فرهنگي و قلمي داشت ، در عرصه مطبوعات ديني و مجلات انقلابي و مذهبي فعالانه همکاري داشت و با نگارش سلسله مقالاتي در زمينه هاي هنري ، اخلاقي ، اجتماعي ، مباحث قرآني و تربيتي ، خانوادگي ، در مجلاتي همچون : عروه الوثقي ، پيام انقلاب ، پيام زن ، حوزه ، مکتب جبهه ، مکتب انقلاب ، اميد انقلاب ، کميته ، پيام هلال ، ميقات حج ، کوثر ، فرهنگ جهاد ، پاسدار انقلاب ، پرسمان ، حديث زندگي ، افق خانواده ، مسجد دانشگاه همچنين با همکاري قلمي با روزنامه هاي جمهوري اسلامي و کيهان و هفته نامه «صبح صادق» و «ري» و نشريه «زائر» در ايام حج ، در طول ساليان متمادي حضور ادبي و فرهنگي داشت .
چند سال در اوايل انقلاب با حضور در دانشگاههاي مختلف و تدريس تاريخ اسلام ، تعليم و تربيت اسلامي ، منطق و موضوعات ديگر نيز حضور مکرر در مجامع دانشگاهي و جمع هاي دانشجويي و اردوهاي دانش آموزي و سمينارهاي فرهنگي و تربيتي آموزشي و پرورش معلمان ، در فضاي فکري اجتماعي جوانان حضوري اثر گذار داشت
يک بار هم سفري دو ماهه به جنوب لبنان و ارتباط و همکاري با حزب الله داشت. نه سفر هم به حج رفته است وي به دليل بر خورداري از قريحه شعر و سابقه شاعري که به سالهاي پيش از انقلاب بر مي گردد در بسياري از مجامع ادبي و محافل شعري و شبهاي شعر بويژه در اوايل انقلاب به عنوان يک حوزوي شاعر و خوش ذوق حضور مي يافت و آثار خويش را عرضه ميکرد و اين حضور نقش مثبت و بسزايي داشت .
از ويژگيهاي خاص او بعد ادبي و قلمي است و به همين جهت د رراستاي انتقال تجارب قلمي و نگارشي خويش به نسل جوان حوزه از پيش از انقلاب تا حال حاضر پيوسته در مدارس مختلف حوزه علميه ( چه جامعه الزهرا و چه مدارس برادران و چه مراکز تخصصي حوزه ) آموزش ادبيات فارسي و روش نگارش و تحقيق داشته است و در اين زمينه کتاب (روشها )ي او به عنوان يک متن آموزشي فشرده به شمار مي رود وي همچنين در مراکز مختلفي به عنوان عضو هيئت علمي، طرح و برنامه ، بررسي و نظارت حضور و همکاري داشته است

كتب:
1- سلمان فارسى، 72 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
2- بلال، 54 ص قم، دفتر تبليغات اسلامى.
3- ميثم تمار، 48 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
4- مسلم بن عقيل، 79 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
5- حبيب بن مظاهر، 56 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
6- عبدالله بن مسعود، 95 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
7- عمار ياسر، 63 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
8- حمزه سيد الشهدا، 63 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
9- عباس بن على، 88 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
10- حجر بن عدي،64ص،قم،دفتر تبليغات اسلامي.
11- آشنايى با سوره‏ها(شناخت سوره‏هاى قرآن)،112 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
12- آشنايى با علوم قرآن(علوم قرآنى براى جوانان)، 136 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
13- آشنايى با معارف«الغدير» 4 جلد جمعا 233 ص (سرى مباحث:زيارت، توسل، معناى مولى، عيد غدير در اسلام / قم / مركز الغدير
14- آفات علم(شناخت آفت‏هاى اخلاقى علم و دانشمندان)،300 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
15- آن روز ديدنى (امام زمان«ع» و انتظار)، 40 ص، تهران، تربيت.
16- آينة‏ على نما(زندگي‏نامه مختصر حضرت زينب)،72 ص، قم، نشر معروف .
17- اخلاق تربيتى امام رضا«ع» (سيرة رفتارى امام رضا ) 69 ص، تهران، نشر مطهر.
18- اخلاق معاشرت (آداب اسلامى دربارة معاشرت)328 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
19- از ساحل به دريا (مقالات ادبى دربارة شخصيت‏ها و شهدا)، 181 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
20- از همدلى تا همراهي«چهار جلد» (مجموعه مقالات تربيتى اجتماعى براى جوانان)، جمعا 628 ص، تهران، كيهان.
21- اسير آزادى بخش، مجموعه شعر نو)،115 ص، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
22- با اصحاب قلم،(دربارة مطالعه و ادبيات كتاب مقدس)، 48 ص تهران، اهل قلم.
23- بيا كتاب بخوانيم، (درباره مطالعه)،40 ص تهران، انتشارات مدرسه.
24- پيامهاى عاشورا، (پيام ها و درس‏هاى گوناگون قيام كربلا)، 255 ص، قم، مركز تحقيقات اسلامى سپاه.
25- تاريخ سياسى ائمه،(تحليلى از سيره سياسى امامان شيعه)، 288 ص، تهران، انتشارات مدرسه.
26- چشم دل، (مجموعه مقالات)، 128 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
27- چهل حديث حج، (چهل حديث با ترجمه و شرح)، 94 ص، تهران، مشعر..
28- چهل حديث روان شناسى، 64 ص ، تهران، سازمان تبليغات اسلامى.
29- چهل حديث سوگوارى، 58 ،تهران، سازمان تبليغات اسلامى.
31- چهل حديث نشانه‏ها، 72 ص، تهران،سازمان تبليغات اسلامى.
32- چهل حديث زيارت، (درباره آثار و شيوه و انواع زيارت)،64 ص، قم، نشر معروف.
33- چهل حديث سيره نبوى،64 ص، قم، نشر معروف.
34- چهل حديث عزادارى،(درباره سوگوارى ايام عاشورا)،64 ص، قم، نشر معروف.
35- حج و عمره در قرآن و حديث(ترجمه)،631 ، ص قم، دار الحديث.
36- حكمتهاى علوي(شرح 110 سخن از حضرت على)، 231 ص، قم، نشر معروف.
37- خط سبز سلوك(مباحث اخلاقى و تربيتى)،136 ص، قم، انتشارات نصر.
38- خلاصه اسرار الصلاة، ميرزا جواد آقا، ملكى تبريزى. 120 ص، قم، در راه حق.(به نام نماز عارفانه هم چاپ شده است،دفتر تبليغات اسلامي).
39- خون خدا، (گزارشى از عاشوراى سال 61 هجرى)،120 ص ، قم جامعه مدرسين.
40- در حريم حرم(سفرنامه حج)، 180 ص ، تهران نشر مشعر.
41- در سال‏هاى سياه(مقالات متنوع)، 72 ص، كاشان، تالار كتاب (ناياب).
42- درس‏هايى از زيارت عاشورا، 73 ص، تهران، انتشارات محبت و قم،دفتر تبليغات.
43- دعا(مجموعه‏اى از دعاهاى كوتاه قرآن و كتب دعا با ترجمه)48 ص، تهران، تربيت.
44- راه رشد،(دربارة امر به معروف و نهى از منكر)، 100 ص، تهران، ستاد احياء امر به معروف و نهى از منكر.
45- راهنماى پژوهش(كتاب شناسى دائرة المعارف‏ها و كتب راهنما و مرجع)،333 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
46- رواق روشني(مقالات ادبى در ولادت و شهادت ائمه)، 64 ص ، قم انتشارات نصر و نشر معروف.
47- روايت انقلاب«1» (مجموعه نثر ادبى درباره ايام الله و مناسبتها)،264 ص، تهران، امير كبير.
48- روايت انقلاب«2» (مجموعه نثر ادبى درباره ايام الله و مناسبتها)،293 ص، تهران، تربيت.
49- روايت انقلاب«1» (مجموعه نثر ادبى درباره ايام الله و مناسبتها)،293 ص، تهران،مدرسه.
50- روشها(درباره ده موضوع: نويسندگى، مطالعه، تحقيق، تدريس، سخنرانى، ترجمه، تلخيص، يادداشت بردارى، تندخوانى، كتابشناسى)، 224 ص، قم، نشر معروف.
51- زيارت(بعد تربيتى و سياسى زيارت)،168 ص تهران، نشر مشعر.
52- سفر خون(نهضت اخلاقى اجتماعى عاشورا)، 56 ص ، تهران، اهل قلم و سروش.
53- سكولارها چه مي‏گويند؟(درباره سكولاريسم)تهران، دانش و انديشه معاصر.
54- سلامى دوباره(مجموعه مقالات«برادر پاسدار اسلام» در مجله پيام انقلاب)، 264 ص، تهران سپاه پاسداران.
55- سيناى نياز(شرح دعاهاى روزانه ماه رمضان)،248 ص، تهران،سازمان تبليغات اسلامى و تجديد چاپ،قم،نشر معروف.
56- شخصيت ادبى سيد مرتضي(ترجمه از عربى،زندگى و آثار سيد مرتضى علم‏الهدى) 206 ص، تهران،امير كبير.
57- عشق برتر(ايجاد محبت اهل بيت در نوجوانان)، 96 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
58- فجر انقلاب(حوادث دهه فجر، همان«والفجر» است با تغييراتى اندك)، 60 ص، تهران،كيهان.
59- فرهنگ عاشورا(دائرة المعارف الفبايى موضوعات عاشورايى)،512 ص، قم، نشر معروف.
60- فرهنگنامه عاشورا(خلاصه«فرهنگ عاشورا» براى جوانان)،216 ص ، قم نشر معروف.
61- فلسطين(تاريخچه فلسطين و انتفاضه، براى جوانان)، 56 ص، تهران، تربيت.
62- قبيله اين قبله(مجموعه شعر نو)، 136 ص، قم، انتشارات شفق.
63- قطعات(مجموعه نثر ادبى كوتاه درباره موضوعات مختلف)، 166 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
64- كربلا كعبه دلها(زيارت كربلا در تاريخ و فرهنگ شيعه)، 216 ص، تهران، نشر مشعر(و خلاصه آن به نام«كربلا»).
65- گامى در مسير(خودسازى و عرفان براى جوانان)،224 ص، قم دفتر تبليغات اسلامى.
66- معجزه خلقت(مجموعه مقالات ادبى درباره امام على)، 95 ص، قم، نشر معروف.
67- ميثاق(مجموعه شعر نو)، 80 ص، قم، هجرت.
68- ميناى قلم(گزيده نثرهاى ادبى درباره على)،231 ص، قم دفتر تبليغات اسلامى.
69- نسيم غيب(داستان بلند، ترجمه ملائكة الغيب قادمون، نام قبلى: فرشته‏اى از غرب)، 435 ص، تهران،امير كبير.
70- نگاه تا نگاه(مجموعه مقالات تربيتى براى خواهران)،40 ص، تهران، رشد و قم،نشر عصمت.
71- نگين ري(زندگينامه حضرت عبدالعظيم) ، 48 ص، قم دار الحديث.
72- نگين قم(آشنايى با شخصيت حضرت معصومه)، 48 ص، قم، نشر معروف.
73- نماز(تبيين فلسفة نماز و سازندگى آن)، 40 ص، تهران، سازمان تبليغات اسلامى.
74- هزار موضوع، هزار آيه(فهرست موضوعات قرآنى)،87 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
75- هنر در قلمرو مكتب(شناخت هنر دينى)،375 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
76- برگ و بار(گزيده اشعار) 320 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
77- الفباى زندگى (عوامل تحكيم خانواده.) 950 ص، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
78- صدف عصمت(شرح حال حضرت زهرا)60ص،قم ، نشر معروف.
79- اينگونه باشيم / شرح 40 حديث علوي /88ص،قم بوستان کتاب.
80- کودک اندلسي / قصه سقوط اندلس /74ص،قم بوستان کتاب.
81- روح حج / درباره فلسفه و اسرار حج /126ص،تهران نشر مشعر.
82- ولايت فقيه به زبان ساده /48ص،قم بوستان کتاب
83- واژه ها و مفاهيم قرآني (شرح واژه ها و مباحث قرآني ) /280ص،قم جامعه القرآن کريم
84- چهل حديث گهرهاي قدسي (چهل حديث قدسي با ترجمه) / 80صفحه،قم نشر معروف
85- چهل حديث گهرهاي نبوي (چهل حديث قدسي با ترجمه) /80صفحه،قم نشر معروف
86- چهل حديث گهرهاي کاظمي (چهل حديث قدسي با ترجمه) /64صفحه،قم نشر معروف
87- چهل حديث گهرهاي رضوي (چهل حديث قدسي با ترجمه) / 64ص،قم نشر معروف
88- چهل حديث خودسازي /80ص،قم نشر معروف
89- چهل حديث صدقه جاريه80صفحه،قم / نشر معروف
90- خير و برکت (ترجمه الخير و البرکه ، ري شهري،664ص،قم دارالحديث)
91- ماه خدا (ترجمه شهرالله ، ري شهري دارالحديث) / دو جلد،1000ص،قم.
92- مقتل امام حسين عليه السلام (ترجمه جلد 2 موسوعه شهاده المعصومين چاپ نشر بين الملل و پژوهشکده باقر العلوم)293ص،تهران
93- دانشنامه امير المومنين (ترجمه جلد 7 موسوعه الامام امير المومنين ، ري شهري260ص،قم دارالحديث)
94- چهارده معصوم (زندگينامه فشرده چهارده معصوم براي جوانان) / نشر معروف
95- گهر عمر (اغتنام فرصت از ديدگاه نهج البلاغه) /67ص،مشهد بنياد پژوهشهاي آستان قدس
96- توبه بازگشت به فطرت /96ص،مشهد بنياد پژوهشهاي آستان قدس
97- الهي نامه (مناجات با نثر ادبي ) /70ص،قم بوستان کتاب


مرحوم حجت الاسلام والمسلمين محمد محمدي اشتهاردي
اينجانب محمد ملا محمدي (معروف به محمد محمدي اشتهاردي) در روز اول بهمن ماه 1323 شمسي در شهر اشتهارد (واقع در 60 كيلومتري غرب كرج) از يك خانواده متوسط و مذهبي ديده به اين جهان گشودم. در سن هفت ـ هشت سالگي براي ياد گرفتن تلاوت قرآن به مكتبخانه ـ كه در آنجا وجود داشت ـ رفتم. سپس براي تحصيل وارد دبستان شدم و پس از دوره ابتدايي به مدرسه علميه اشتهارد كه مقدمه ورود به حوزه علميه قم بود، رفتم. در اين مدرسه به تحصيل ادبيات فارسي و عربي پرداختم و از مقدمات عربي، دو كتاب «جامع المقدمات و سيوطي» را خواندم و سرانجام در سال 1338 شمسي براي ادامه تحصيل در حوزه علميه قم، وارد اين حوزه شدم. در حوزه علميه قم، سه مرحله دروس حوزوي (مقدمات، سطح و خارج) را در محضر اساتيد فن، خواندم و در امتحانات پايه هاي عالي حوزه، قبول شدم. در كنار تحصيل، از سال 1341 طبق برنامه هاي تبليغي حوزه، براي تبليغ احكام و آيين اسلام، به اطراف و اكناف، از روستاها و شهرها، در ماه محرم و صفر و رمضان و شبهاي جمعه مي رفتم و انجام وظيفه مي كردم و اين كار همچنان ادامه دارد.

درس سطح حوزه را بيشتر در محضر آيت الله العظمي مكارم شيرازي و آيت الله حاج شيخ علي پناه اشتهاردي و آيت الله حاج شيخ علي مشكيني آموختم و چند سال درس خارج حوزه را، بيشتر در محضر آيات عظام: حاج سيد محمدرضا گلپايگاني، حاج شيخ هاشم آملي و ناصر مكارم شيرازي خواندم و درس تفسير قرآن را بيشتر در محضر آيت الله خزعلي و آيت الله مكارم شيرازي (مد ظلهما) آموختم.

در سال 1347 شمسي در كنار تحصيل، ذوق و هنر نويسندگي و انجام مسؤوليت تبليغي به وسيله قلم و عوامل ديگر موجب شد كه با جمعي از دوستان در جلسه هفتگي آموزش نويسندگي كه در خانه حضرت آيت الله ناصر مكارم شيرازي، تشكيل مي شد، شركت كردم. در اين جلسه پربار، آيين نويسندگي را آموختم و با مقاله نويسي و ارائه آن، چنين نتيجه گرفتم كه مي توانم در اين راستا موفق شوم. در همان سال، نخستين كتاب به نام «سيماي بلال حبشي» را در قطع جيبي به رشته تحرير درآوردم كه توسط انتشارات علامه قم به چاپ رسيد. به اين ترتيب آغاز كار نويسندگي اينجانب در سال 1347 شمسي در قم، شروع شد. از آن پس تاكنون در كنار تحصيل و تبليغ و برنامه هاي حوزوي، همچنان به كار نويسندگي اشتغال دارم و اكنون اين كار، در متن زندگي ام قرار دارد.

يكي از كارهاي مثبت و مفيدي كه توفيق شركت در آن را به عنوان همكاري داشتم، تحرير «تفسير نمونه» در 27 جلد، تحت نظر آيت الله العظمي آقاي مكارم شيرازي و سپس «تفسير پيام قرآن» به همان نحو (كه بخش عقايد آن در ده جلد چاپ و انتشار يافته) مي باشد كه اين همكاري در تحرير «تفسير پيان قرآن» همچنان ادامه دارد.

نوشته هاي اينجانب ـ اعم از تأليف و ترجمه ـ در موضوعات مختلف ديني، از تفسير، عقايد، پنديات، امور سياسي و اجتماعي، حديث و تاريخ و … به صورت مقالات در مجله ها، فصلنامه ها؛ سالنامه ها و روزنامه ها و به صورت كتاب در قطع هاي گوناگون مي باشد و كتابها از كوچك و بزرگ، به حدود صد و پنجاه جلد مي رسد كه بعضي از آنها به زبان عربي، انگليسي، اردو و تركي استامبولي، ترجمه و چاپ شده است و غالباً به چاپهاي متعدد رسيده است.

در اينجا قسمت اعظم آنها را كه مي توان ارائه داد تقريباً به ترتيب سال نگارش، بر مي شمرم:
1. پندهاي جاويدان در دو جلد
2. پندهايي از تاريخ
3. سه مقاله علمي و مذهبي
4. شرح حال اصحاب پيامبر (ص) و علي (ع) در حدود بيست شماره، تحت عنوان: سيماي بلال حبشي، سيماي ابوذر غفاري، سيماي مقداد، سيماي مالك اشتر، سيماي زيد بن حارثه و اسامه بن زيد، سيماي ميثم تمار، سيماي زيد بن امام سجاد، سيماي قنبر، سيماي جعفر و حمزه، سيماي حجر بن عدي، سيماي هشام بن حكم، سيماي عثمان بن حنيف، سيماي حر بن يزيد رياحي، سيماي حبيب بن مظاهر، سيماي ابودجانه انصاري، سيماي سديف، سيماي سليمان بن صرد مجاهد نود و سه ساله، سيماي اويس قرني و …
5. مادر پاك
6. گفت و گوي شيعه و سني (ترجمه)
7. پاسخ به پرسشهاي مذهبي شما
8. اسلام و مسأله نوشابه هاي الكلي، قمار و عيبجويي از همديگر
9. پيكار اسلام با اسراف
10. آيا قوانين اسلام، ارتجاعي است؟ (ترجمه)
11. روزه از ديدگاههاي گوناگون (ترجمه)
12. نقدي بر تز اتحاد تاكتيكي با ماركسيست ها
13. پيروزي اسرائيل چرا؟ (ترجمه)
14. نقش عبادات در سازندگي انسان (ترجمه)
15. سيماي مذهبي كوفه (ترجمه)
16. اين است نقش عبادات (ترجمه)
17. راهي به سوي شناخت
18. آيات قرآن در نهج البلاغه
19. گفتار پيامبر (ص) در نهج البلاغه
20. داستانهاي نهج البلاغه
21. امر به معروف و نهي از منكر (ترجمه)
22. گرايش چند شخصيت بزرگ به تشيع (ترجمه)
23. پوشش زن در اسلام
24. امام حسين (ع) خورشيد انقلاب
25. زندگينامه حضرت معصومه (س)
26. روشي نوين در شناخت اصول اعتقادي (ترجمه)
27. دليل علمي استقرايي براي اثبات وجود خدا (ترجمه)
28. ويژگيهاي اقتصاد اسلامي (در پنج شماره ـ ترجمه)
29. بررسيهايي در زمينه ماركسيسم (در پنج شماره ـ ترجمه)
30. گناه شناسي (تدوين درسهاي حجت الاسلام و المسلمين قرائتي)
31. بيست و پنج اصل از اصول اخلاقي امامان (ع) (تدوين خطبه هاي آقاي محمدتقي عبدوس)
32. نماز از ديدگاه قرآن و عترت
33. ازدواج آسان و شيوه همسرداري
34. داستانهاي مثنوي (در چهار شماره)
35. داستانهاي اصول كافي (در دو جلد)
36. صد و يك مناظره جالب و خواندني
37. سوگنامه آل محمد (ص) (تا چاپ 17)
38. رنجها و فريادهاي فاطمه (س) (ترجمه بيت الاحزان)
39. نگاهي به زندگي امامان (ع) (ترجمه المستجاد من الارشاد علامه حلي)
40. نگاهي بر زندگي چهارده معصوم (ع) (ترجمه انوار البهيه)
41. سيماي پرفروغ محمد (ص) (ترجمه كحل البصر)
42. حجاب بيانگر شخصيت زن
43.داستانها و پندها (در ده شماره)
44.داستانهاي صاحبدلان (در دو جلد)
45. داستان دوستان (در پنج جلد)
46. داستانهاي شنيدني از جنگهاي بدر، احد، فتح مكه و حُنين
47.داستانهاي شنيدني از چهارده معصوم (ع)
48. داستانهاي خواندني از پيامبران اولوالعزم
49. حكايتهاي گلستان سعدي به قلم روز
50. عالم برزخ در چند قدمي ما
51. ابراهيم و لوط، راست قامتان جاودانه تاريخ
52. در پرتو چهارده معصوم (ع) نگاهي بر زندگي پيامبر (ص)…. تا حضرت مهدي (عج) (در چهارده شماره) {سيره چهارده معصوم}
53. حضرت مسلم بن عقيل (ع)، پيشتاز شهيدان كربلا
54. چهل حديث (در نماز، زكات، صدقه، امر به معروف و نهي از منكر و مسأله رهبري و فرماندهي) {در پنج شماره}
55. گفتار دلنشين چهارده معصوم (ع) (ترجمه)
56. حضرت معصومه (س) فاطمه دوم
57. زندگي جانسوز حضرت رقيه (س)
58. نگاهي به زندگي حضرت زينب (س)
59. زندگي حضرت يوسف (ع)
60. آمادگي رزمي و مرزداري در اسلام (تدوين)
61. داستان باستان (تدوين)
62. زنان مردآفرين تاريخ
63. حكايتهاي شنيدني (در پنج شماره)
64. چهل حديث در جهاد و شهادت
65. پيشواي حقيقي (ترجمه)
66. تحقيقي پيرامون نماز جمعه (ترجمه)
67. راهي به سوي قرآن (ترجمه)
68. مناظره پيامبر با گروهك ها (ترجمه)
69. مسائل اعتقادي از ديدگاه تشيع (ترجمه)
70. ايرانيان مسلمان در صدر اسلام و سير تشيع در ايران
71. امام زمان (عج) خورشيد ولايت
72. فرازهاي برجسته از زندگي امامان (ع) {در دو جلد ـ تدوين}
73. جابر بن عبد الله انصاري، پاسدار حكومت صالحان
74. سلمان؛ پيشاهنگ رايطه اسلام و ايران
75. بلال حبشي نخستين اذان گوي اسلام
76. عمار ياسر؛ شهيد 94 ساله
77. مالك اشتر؛ قهرمان قهرمانان
78. ابو ايوب و ابو دجاجه انصاري
79. اويس و عبدالله بن مسعود پيشگامان راه هدايت
80. حمزه و جعفر؛ دو شهيد ممتاز
81.حضرت ابوطالب؛ پدر بزرگوار علي (ع)
82. كميل و حبيب بن مظاهر، شهيدان وارسته
83. علي كيست؟ ترجمه «الوصي»
84. دفاع از حريم تشيع (تحقيق بحثهاي حسنيه)
85. شناخت مسائل اسلام (شامل 15 مقاله)
86. ده گفتار در تداوم انقلاب
87. ارمغان استعمار (در رد بابيت و بهائيت)
88. شهيدان سلحشور اشتهارد
89. بحثي پيرامون اذان و شهادت سوم در اذان و اقامه در دو جلد (تدوين)
90. زينب (س) فروغ تابان كوثر
91. پرچمدار نينوا (تحليلي از زندگي حضرت عباس (ع))
92. معارف در مناسبت هاي اسلامي
93. هديه معصوميه
94. حضرت مهدي فروغ تابان ولايت
95. سرگذشتهاي عبرت انگيز
96. بابي گري و بهايي گري
97. ولايت فقيه ستون خيمه انقلاب اسلامي
98. اسراف بلاي خانمان سوز
99. شناخت و اسلام شناسي
100. رابطه ايران با اسلام و تشيع
101. چرا شيعه شديم؟
102. چرا؟ (پاسخ به صد پرسش)
103. قصه‏هاى قرآن به قلم روان
منبع: خبرگزاري رسا


استاد كاظم مدير شانه چي
حجت  استاد كاظم مدير شانه چي، يکي از علماي بنام عرصه حديث و روايت و از پژوهشگران و انديشمندان معاصر كشورمان است كه در سال 1306 در مشهد متولد شد و در سال 1381 در همين شهر درگذشت. او دروس مقدماتي و ادبي حوزه را از محضر علمايي همچون اديب نيشابوري، اديب هروي و مدرس يزدي فرا گرفت.

پس از طي مقدمات و سطوح در درس خارج فقه و اصول حضرات آيات و علماي برجسته اي چون حاج شيخ هاشم قزويني، حاج سعيد يونسي اردبيلي، آيت الله خويي، ميرزا احمد کفايي و سيد محمد هادي ميلاني بسيار آموخت و مباني علمي خود را استوار ساخت، و همچنين وي علوم عقلي را از استادان فن فرا گرفت و به تدريس پرداخت.

استاد شانه چي از زمان تأسيس دانشكده الهيات دانشگاه مشهد در سال 1337 به همكاري و تدريس در اين دانشگاه دعوت شد و در طي دوران تدريس، به تحقيق و تتبع جامعي درباره منابع احاديث و كتب معتبر حديث شيعي و سني دست يازيده و آثار ارزشمند خود را با شيوايي تمام در اختيار علاقمندان به علوم اسلامي گذاشت و موفق گرديد كه از فرزانگاني همچون شيخ آقا بزرگ تهراني و آيت الله مهدي الهي قمشه اي، اجازه اجتهاد دريافت دارد و خود بعد از آن به تربيت طلاب علوم ديني پرداخت.

تأليفات استاد شانه چي در زمينه حديث و فقه اسلامي فراوان بوده كه گزيده اي از آنها عبارتند از:

علم الحديث - ترجمه و شرح تبصره - روش استنباط و سنن النبي در 9 جلد- آيات الاحكام - درايه الحديث - تاريخ فقه مذاهب اسلامي - حجّ پيغمبر(ص)  - مزارات خراسان و تاريخچه ادوار منطق.

استاد مدير شانه چي علاوه بر تدريس تاريخ اسلام، تاريخ اديان، آيات الاحکام و ادوار فقه، مقالات فراواني نگاشته و در زمينه کتابشناسي و نسخه شناسي، چندين فهرست را منتشر ساخته است و در راستاي شناسايي کتب خطي و نسخه شناسي، سفرهاي متعدد به کشور هاي روسيه، آذربايجان، ازبکستان، مصر، ترکيه، سوريه، لبنان، مراکش، واتيکان و اسپانيا نمود و از نسخه هاي نفيسه، عکس برداري و فيش برداري کرد.

كتابخانه تخصصي مرحوم شانه چي در دانشگاه فردوسي مشهد قرار دارد. اين كتابخانه داراي بيش از 7 هزار جلد كتاب، يكصد پايان نامه دانشگاهي اهدايي به مرحوم شانه چي، 45 عنوان كتاب و چندين مقاله علمي، تخصصي و تحقيقي از تأليفات آن مرحوم است. كتابهاي اهدايي بيشتر در زمينه تفسير قرآن كريم، حديث، فقه، اصول و حقوق اسلامي، كتاب شناسي و علم رجال است. اين كتابخانه تخصصي بنا به وصيت مرحوم استاد شانه چي به كتابخانه مركزي دانشگاه فردوسي اهدا شد. از استاد شانه چي آثار و تأليفات فراواني در زمينه هاي علوم و معارف اسلامي و كتاب شناسي به يادگار مانده است.

ایشان از فرزانگاني بود که علوم عقلي و نقلي را در وجود خويش گرد آورد و علاوه بر آن به زيور و وقار و اخلاق خوش و سيماي صالحان آراسته بود و همين ها باعث شد تا در سال 1380 شمسی به عنوان يکي از نام آوران عرصه علم و فرهنگ و يکي از چهره هاي ماندگار برگزيده شود و در مراسم با شکوهي در صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران از ايشان تجليل به عمل آيد.
سرانجام استاد مدير شانه چي در بيست و چهارم ارديبهشت 1381 شمسی در 75 سالگي بدرود حيات گفت و در حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد. روحش با صلحا و اولیا محشور باد.


حجت الاسلام والمسلمين سيد ضياء مرتضوي اشکذري
حجت الاسلام و المسلمين سيد ضياء مرتضوي اشکذري فرزند سيد رضا بن سيد علي اکبر از عالمان ديني يزد در سده 14 ش. در 10 دي 1337 ش برابر با 20 جمادي الثاني در اشکذر يزد متولد شد. تحصيلات جديد را تا سال سوم متوسطه طي کرد. آنگاه در سال 1353 ش وارد حوزه علميه قم شد و مقدمات و بخشي از سطح را پيش از پيروزي انقلاب در مدرسه قديريه و کرماني ها نزد استاداني چون حجج اسلام: طالقاني، ري شهري، شهيد حقاني، شهيد عباس شيرازي، هادي مروي، دري نجف آبادي، حسين جاويدي، فهيم کرماني، بروجردي، نيازي، مدني و يحيي سلطاني فرا گرفت. بقيه دروس سطح را نيز در خدمت حضرات آيات: شيخ علي پناه اشتهاردي، سيد علي محقق داماد، محمد تقي ستوده و علوي گرگاني به پايان برد و سپس از سال 1362 ش با شرکت در حوزه درس خارج فقه و اصول از جمله حضرات آيات: سيد موسي شبيري زنجاني، شيخ جواد تبريزي، عبدالله جوادي آملي، يوسف صانعي، حسينعلي منتظري، و سيد حسين شمسي به استفاده از محضر ايشان پرداخت. وي همچنين فلسفه و عرفان را از محضر آيات: حسن زاده آملي، جوادي آملي، يحيي انصاري شيرازي و محمد علي گرامي آموخت.
حجت الاسلام مرتضوي از دوران تحصيل تا کنون همواره تدريس علوم حوزوي از جمله ادبيات، تفسير کلام، سطوح فقه و اصول و خارج فقه را در حوزه علميه قم و مدارس کرماني ها، قديريه، شهيدين و مرکز آموزش خواهران طلبه دفتر تبليغات اسلامي عهده دار بوده است. کتاب هاي عاشورا در فقه؛ امام خميني و الگوهاي دين شناسي در مسائل زنان؛ درآمدي بر شناخت مسائل زنان؛ فاطمه (س) گلواژه آفرينش؛ درآمدي بر شکل گيري شخصيت جوان؛ فقه الثقلين (عربي، تقريرات طلاق)؛ و روزهاي خاطره (ترجمه) از آثار اوست. همچنين تا کنون افزون بر 200 مقاله، سرمقاله و رساله از وي در نشريات و روزنامه هاي مختلف همچون روزنامه جمهوري اسلامي، مجله پيام زن، مجله حکومت اسلامي و مجله علوم حديث به چاپ رسيده است که از آن جمله مي توان به مقالات شيخ مفيد و فقه حکومت؛ درآمدي بر نظريه شيخ انصاري درباره خمس؛ بازتاب عاشورا در فقه سياسي شيعه؛ اختلاف حکومتي (30 قسمت)؛ تفسير سوره نور؛ عدالت اجتماعي در مصاف با اسلام آمريکايي و پژوهشي در تعيين تاريخ ولادت حضرت فاطمه (س) اشاره کرد.
حجت الاسلام مرتضوي از ابتداي سال 1371 ش، به راه اندازي و انتشار ماهنامه پيام زن (ويژه مسائل زنان و خانواده) دست زد و سردبيري و مديريت آن را بر عهده گرفت و اين نشريه تا کنون به صورت منظم منتشر ميشود. از ديگر فعاليت هاي علمي و فرهنگي وي مي توان موارد زير را نام برد:
ـ سردبيري فصلنامه حکومت اسلامي وابسته به دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري (4 سال)
ـ مسئوليت مرکز تحقيقات علمي دبيرخانه خبرگان رهبري (به مدت 5 سال)
ـ همکاري با روزنامه جمهوري اسلامي از جمله راه اندازي و مسئوليت صفحه امام خميني (ره) ( پنج سال)
ـ شرکت در کنگره هاي علمي متعدد همراه با ارائه مقاله
ـ همکاري علمي و آموزشي با موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره)
ـ راهنمايي و مشاوره پايان نامه هاي حوزوي
ـ مديريت و تهيه چند ويژه نامه مبسوط از جمله
1. ويژه نامه انديشه سياسي عاشورا ، سه شماره، 1500 صفحه، مجله حکومت اسلامي، 1382
2. ويژه نامه زن در جمهوي اسلامي ايران، 4 شماره 1760 صفحه، مجله پيام زن 1384
ـ حجت السلام مرتضوي در حال حاضر در قم به تدريس و خدمات علمي و فرهنگي اشتغال دارد.

كتب: ‏

1-در آمدي بر شناخت مسائل زنان
2- فاطمه گلواژه آفرينش / انتشارات دفتر تبليغات / چاپ نهم 1382
3- عاشورا در فقه / انتشارات دفتر تبليغات / 1377
4- درآمدي بر شناخت مسائل زنان / انتشارات دفتر تبليغات / 1377 چاپ دوم 1380
5- امام خميني و الگوهاي دين شناسي مسائل زنان / انتشارات دفتر تبليغات / 1380
6- درآمدي بر شکل گيري شخصيت جوان/ انتشارات دفتر تبليغات
7- فقه الثقلين (کتاب الطلاق) / موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني / 1380
8- روزهاي خاطره (ترجمه) / دفتر تبليغات اسلامي / چاپ دوم 1382


حجت الاسلام والمسلمين محمد جواد مروجي طبسي
بنده در نهم ماه ذي الحجه 1372 هجري قمري مطابق با 28/12/1331 هجري شمسي در نجف اشرف در يك خانواده روحاني متولد شدم. پدرم مرحوم آيت الله العظمي حاج شيخ محمد رضا طبسي است كه ظاهرا در سال 1345 هجري قمري از قم به حوزه نجف اشرف هجرت فرمود تا از محضر پر فيض بزرگاني همچون مرحوم ناييني و آقا ضياء عراقي و سيد ابوالحسن اصفهاني (ره) بهره جويد.پس از گذشت دوران كودكي به تحصيل در مدارس دولتي تا كلاس ششم نظام قديم پرداخته و پس از آن با تشويق جدي و پي گير مرحوم والد تحصيلات علوم ديني خود را در حوزه علميه نجف اشرف آغاز كردم چرا كه مدتي از رحلت برادر بزرگم مرحوم شيخ محمد علي طبسي در تهران مي¬گذشت و چون فرزند ديگري كه جاي او را پر كند نداشت، تلاش فراوان مي¬كرد تا مرا به سلك روحانيت درآورد.
بدين جهت از دوران كودكي ونوجواني كه همراه پدرم پيش از اذان صبح به حرم مولي اميرالمومنين مي رفتم در بين راه او نمازهاي مستحبي مي¬خواند و من نيز احساس مي¬كردم كه اين حالت معنوي و عرفاني كه اوداشت در من در حال شكل گرفتن است زيرا من نيز به توصيه وي وادار مي شدم به برخي اذكار و اوراد در بين راه بپردازم. يادم هست كه گاهي بر اثر كم خوابي سجاده پدرم را كه مي بايست براي نماز جماعت ايشان در رواق مطهر علي بن ابي طالب(عليه السلام) پهن مي¬كردم و براي ايشان تكبير مي¬گفتم، زير سر گذاشته و در كنار قبر علامه حلي در راهرو به خواب مي¬رفتم.
پدرم به مناسبتهاي گوناگون از محاسن ورود به حوزه علميه و قرار گرفتن در رديف علماء و اينكه ملائكه و فرشتگان زير پاي جوينده علم ودانش بالهاي خود را مي گسترانند بنده را بسيار تشويق مي فرمود. تا اينكه در اول سال 46 هجري شمسي بدست مباركشان در روز اول فروردين معمم شدم.
چند سالي كه در حوزه علميه نجف اشرف بودم از استادان محترم و عاليقدري بهره جسته از جمله
اولين استاد ومربي خودم يعني مرحوم پدرم بود كه وي را به حق استادي بزرگ و مربي شايسته ودلسوز يافتم كه در تمام مقاطع سني يار و پدري مهربان برايم بود.
او با اينكه اشتغالات علمي و تاليفي ودرسي وتدريسي ومراجعات مردم فراوان داشت اما هرگز فرصتها را از دست نداده و شبانه روز وقت خود را در اختيار من قرار داده بود. حتي آخرين لحظات عمر مباركش زير نظر او بوده و از خوان علم و معرفت و اخلاق و صفات حميده اش پيوسته بهره مي جستم.
او بحق فقيهي بود بزرگوار و دائره المعارف بزرگي بود كه نظير و مانندش را در بين آيات عظام كم ديده بودم.
چنانكه عرض كردم از دوران كودكي و نوجواني تحت تربيت و مراقبت وي قرار گرفته وهر روز صبح پس از برگشتن از حرم مطهر اميرالمومنان از من مي خواستند تا قرآن مجيد رانزد او بخوانم و سپس به شرح و تفسير برخي از آيات و كلمات آن كه در خور فهم بود مي پرداخت. ودر اولين گام پس از فراگرفتن قرآن كريم مرا به احكام و مسائل آشنا ساخته وآنها را از حاشيه بر طريق النجاه كه در حقيقت رساله عمليه پدرم بود از او تلقي كردم وسپس برخي كتاب¬هاي جامع المقدمات از قبيل امثله و شرح امثله و عوامل جرجاني و شرايع الاسلام و شرح باب حادي عشر را نزد او خواندم.
و پس از مدتي كه بدنبال يك استاد خصوصي برايم بود سرانجام با استاد ديگري به نام حجه الاسلام والمسلمين حاج شيخ حسين كشميري (ره) آشنا شده و بنا به توصيه و سفارش پدرم كتاب¬هاي ديگري از جامع المقدمات از قبيل كتاب المنطق و شرح النموذج و سپس مقداري از حاشيه ملا عبد الله را در نزد او خواندم.
و استاد سوم و چهارم اينجانب در مقدمات و ادبيات عرب مرحوم حجه الاسلام و المسلمين حاج آقاي حجتي بروجردي بود كه جلد اول شرح ابن عقيل را نزد او خوانده و همچنين مرحوم حجه الاسلام و المسلمين آقاي شيخ محمد علي مدرس افغاني كه بخشي از سيوطي را نزد او خواندم.
پنجمين استادي كه در نجف اشرف داشتم جناب حجه الاسلام و المسلمين آقاي سيد مرتضي قائني (سلمه الله) بود كه با عده اي از دوستان مقداري از شرح لمعه را در نزدش تلمذ نمودم.
پس از مدتي كه از تحصيلاتم گذشت ملاحظه كردم كه منزل مرحوم پدرم بسيار پر رفت و آمد است.
اينجا بود كه براي اولين بار به محيط مدارس علمي رفته و در مدرسه خليلي با يكي از دوستان به نام شيخ ابوالقاسم نظرپور هم حجره شدم.
پس از مدتي به علت كوچك بودن حجره به توصيه پدرم و به سفارش مرحوم آيه الله زاده كفايي به مدرسه مرحوم آخوند بزرگ كه در آن روز تازه تجديد بنا شده بود راه يافتم.
اما ديري نگذشت كه تصميم جدي گرفته و با پدر ومادرم مسئله رفتن به حوزه علميه قم را مطرح كردم تا با خيالي آسوده و دور از خويشان به تحصيل ادامه دهم. اما آنها صلاح دانستند كه فعلا به تحصيلات ادامه داده و رفتن به قم را به سالهاي بعد موكول كنم.
اما ديري نگذشت كه در اوايل ماه ذي القعده سال 1350 توسط عوامل بعثي دستگير شده و پيش از هجرت عمومي سال 1350 به همراه گروهي از علماء و روحانيون به ايران فرستاده شديم.
از سال 1350 هجري شمسي كه وارد قم شدم به ادامه تحصيل پرداخته و از محضر اساتيد بزرگواري در سطوح مختلف بهره برده كه به شرح زير مي¬باشد:
1. جناب آقاي لطفي كاشاني در مقداري از حاشيه ملا عبد الله
2. آقاي شيخ عبد الله اصفهاني در مقداري ازكتاب سيوطي
3. آقاي شيخ مهدي مجيدي كتاب مغني
4. آقاي سيد نور الدين شريعتمدار جزائري ، مقداري از شرح لمعه و جواهر البلاغه
5. مرحوم آقاي وجداني فخر مقداري از شرح لمعه
6. سيد محمد رضا طباطبائي يزدي در مقداري از شرح لمعه و مقداري از باب حادي عشر
7. حضرت آيت الله شيخ علي پناه اشتهاردي در مقداري از شرح لمعه و شرح تجريد
8. سيد نور الدين حسيني اشكوري، المنطق مرحوم مظفر
9. سيد احمد حسيني اشكوري، جلد دوم شرح ابن عقيل
10. شيخ حسين كوراني، بخشي از المنطق مرحوم مظفر
11. آقاي جليلي در بخشي از شرح لمعه
12. مرحوم عرفاني خراساني در مقداري از معالم
13. آقاي شيخ احمد امين بخشي ازمعالم
14. استاد شيخ مصطفي اعتمادي در رسائل شيخ انصاري
15. استاد ميرزا محسن دوزدوزاني در قوانين و مكاسب محرمه و جلد دوم كفايه و تفسير برخي از سور قرآن كريم
16. مرحوم آيه الله حقي در بخشي از شرح تجريد و درس تفسير قرآن
17. استاد حاج شيخ عباس نائيني در بخشي از شرح تجريد
18. مرحوم آيه الله شيخ محمد تقي ستوده در بخشي از بيع و خيارات مكاسب شيخ انصاري
19. مرحوم آيه الله شيخ احمد پاياني در بخشي از خيارات مكاسب شيخ و كفايه جلد اول.
20. مرحوم شيخ عبدالرحمن حيدري ايلامي در بخشي از شرح لمعه
21. مرحوم آيه الله شيخ ابوالقاسم محمودي اشتهاردي در باب مفاهيم كفايه الاصول
22. حضرت آيت الله حاج سيد كاظم حائري در بخشي از بيع مكاسب
23. سيد محسن موسوي تبريزي در قسمتي از بدايه الحكمه
24. حضرت آيه الله العظمي شيخ جواد تبريزي
25. حضرت آيه الله العظمي شيخ هاشم آملي
26. حضرت آيه الله العظمي شيخ محمد فاضل لنكراني
27. حضرت آيه الله العظمي سيد شهاب الدين مرعشي نجفي
28. حضرت آيه الله العظمي سيد ابوالقاسم كوكبي
29. حضرت آيه الله العظمي شيخ ناصر مكارم شيرازي
30. حضرت آيه الله جعفر سبحاني يك دوره اصول
31. حضرت آيه الله العظمي وحيد خراساني يك دوره اصول

كتب: ‏

الف: چاپ شده
1. اصحاب سبت
2. حياه الامام العسكري
3. حقوق فرزندان در مكتب اهل بيت (عليهم السلام)
4. نقش زنان مسلمان در جنگ
5. الشيخ الانصاري من خلال آراء الفقهاء
6. زنان در حكومت امام زمان
7. جانبازان حماسه عاشورا
8. البكاء علي الميت
9. حقوق الاولاد في مدرسه اهل البيت (عليهم السلام)
10. حوادث بين معاويه واصحاب علي(عليه السلام)
11. حياه الصديقه فاطمه(سلام الله عليها)
12. فاطمه الگوي حيات زيبا
13. وقائع طريق الامام الحسين من مكه الي كربلا
14. اجمل الصور عن حياه المعصومين في فتره الصغر
15. نظارت بر دولت
16. پرسمان مهدويت
17. جوان در منظر معصومان
18. خورشيد کعبه
19. با امام حسين در محضر قرآن
20. ملکوت مني
21. البکاءعلي النبي و آله
22. اقرا ثم تزوج
23. قم عاصمه الحضاره الشيعيه
24. حياه الامام الهادي (ع)

ج-آماده چاپ:
1. امام صادق (عليه السلام) ودگر انديشان
2. كنترل يا افزايش جمعيت

د – كتابهايي كه تا حدود 50% آن آماده چاپ شده است:
1. تمسكات العتره في الاصول و الفروع بالقرآن
2. مسند الامام الباقر (عليه السلام)
3. تحريف و سرقت دركتب اهل سنت
4. مقتل الحسين بروايه المعصومين و اهل بيت (عليه السلام)
5. وظايف متقابل زن و شوهر
6. آداب سير و سياحت در اسلام
7. فقه الهلال


آیة الله االعظمی حاج شیخ حسین مظاهری

تولد و دوران کودکی
مرجع عالیقدر حضرت آیة الله االعظمی آقای حاج شیخ حسین مظاهری، در سال 1312 هجری شمسی در «تیران»، یکی از شهرستان‌های استان اصفهان و در خانواده‌ای مذهبی و روحانی و دوستدار خاندان پیامبر گرامی اسلام «صلی الله علیه وآله وسلم» پا به عرضۀ وجود نهادند.تقید به شریعت و کوشش برای انجام واجبات و ترک محرمات الهی از ویژگی های برجستۀ خانوادۀ آیه الله العظمی مظاهری به ویژه والد ایشان، مرحوم حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسن مظاهری بود که این مسأله، سهم بسزایی در رشد و تعالی روحی ایشان و علاقه مندی معظّم له در حوزۀ علمیه داشت.

دوران تحصیل
آیة الله العظمی مظاهری،با پایان دادن به تحصیلات غیر حوزوی، در سال 1326هجری شمسی،برای تحصیل علوم دینی، وارد حوزۀ علمیۀ اصفهان شدند. حوزۀ علمیۀ اصفهان در دوره‌های قبل،به‌ویژه در عصر صفوی،با ظهور عالمانی برجسته و سترگ و بر پایی جلسات علمی درخشش فراوان داشت.در دوره ای که آیة الله العظمی مظاهری به تحصیلات حوزوی روی آورده بود،حوزه اصفهان اگر چه درخشش پیشین را نداشت؛امّا همچنان از استادان بزرگ و حوزه های بحث و درس خالی نبود.معظّم له در ابتدا به مدرسه مسجد سید اصفهان،که مقبره مرحوم سیّد شفتی نیز در آنجاست،وارد شده و مشغول به تحصیل شدند. آیة الله العظمی مظاهری دروس دورۀ ادبیات و نیز بخشی از دورۀ سطح را در اصفهان،در نزد استادان بزرگ آن دیار،فرا گرفته و در سال 1330 هجری شمسی،به منظور تکمیل تحصیلات خود و بهره مندی از محضر استادان حوزۀ علمیۀ قم،به این حوزه سترگ پای نهادند و پس از پایان تحصیلات سطح عالیه،در درس خارج فقه و اصول اعاظم حوزۀ علمیۀ قم شرکت جسته و در کنار آن به فراگیری دروس فلسفه، همانند اسفار و شفا و نیز تفسیر و کلام پرداختند. معظّم له در طی این سال‌ها، از تدریس دروس حوزوی نیز غافل نمانده و از آغاز تحصیل،دورس فراگرفته را تدریس می‌کردند. ایشان،عوامل کامیابی خود در زمینه های علمی را انتخاب استادان و هم مباحثه های خوب،تلاش برای مانع نشدن امور دنیوی در تحصیل، منظم بودن و تقویت دروس پایه می‌دانند.

اساتید
آیة الله العظمی مظاهری،با ورود به حوزۀ علمیۀ اصفهان دروس ادبیات را خدمت دو عالم ادیب،مرحوم حاج آقا جمال خوانساری و حاج آقا احمد مقدس فراگرفته و دروس سطح را نزد حضرات آیات خادمی ،فیاض، طیب،ادیب ومدرس و منظومه حاجی سبزواری را در محضر مرحوم آیة الله حاج شیخ محمود مفید آموختند.با ورود به حوزۀ علمیه قم ، کتاب مکاسب و کفایة الاصول را نزد مرحوم آیة الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملی و مرحوم آیة الله العظمی مرعشی نجفی و مرحوم آیة الله مجاهدی و مرحوم آیة الله حاج شیخ مرتضی حائری و مرحوم آیة الله سید محمد باقر سلطانی«قدّس سرّهم» خواندند و آنگاه پیش از هشت سال در دروس خارج فقه حضرت آیة الله العظمی بروجردی و ده سال در دروس خارج فقه و اصول حضرت امام خمینی«قدّس سرّه» و بیش از دوازده سال در دروس خارج فقه و اصول آیة الله العظمی محقق داماد حاضر گشتند.همچنین اسفار ملا صدرا،شفای بوعلی سینا و دروس تفسیری و اعتقادی را نزد علامۀ طباطبائی فراگرفتند.

فعالیتهای علمی وفرهنگی
حضرت آیة الله العظمی مظاهری،در سال های زندگی پر برکت خود خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی را به انجام رسانیده‌اند که تا هم اکنون نیز ادامه دارد.از جمله خدمات معظّم له که تحوّل بزرگی در حوزه های علمیه ایجاد کرد،اهتمام ویژه به درس اخلاق و پرورش روحیۀ معنوی فضلاء و طلاب جوان بود.ایشان پیش از انقلاب با اصرار واستقبال فضلاء وطلاب، درس اخلاق خود را ابتدا در مدرسه فیضیۀ قم آغاز کردند. و اکنون متجاوز از چهل و پنج سال است که این دروس به طور مداوم تشکیل می‌گردد و از این رهگذر، شاگردان و طلاب فاضلی به مکتب شیعه تقدیم شده است.آیة الله العظمی مظاهری در امر سامان دادن به حوزه‌های علمیه نیز در پیش و پس از انقلاب خدمات شایانی داشته اند.از جمله، در پیش از انقلاب، به همراه بزرگانی چون آیة الله مصباح یزدی و آیة الله خرازی در تنظیم و تدوین برنامه های علمی و آموزشی موسسۀ در راه حق شرکت جستند که برکات بسیار عظیمی را به همراه داشت.در سال 1374 هجری شمسی نیز با هجرت ایشان از حوزۀ علمیۀ قم به شهر اصفهان ،حوزۀ علمیۀ اصفهان استقلال یافت.در دورۀ حضور معظّم له در اصفهان نیز خدمات فراوانی به آن حوزه کهن ارزانی گشته که از جمله می‌توان به تاسیس «مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان»، «مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان»، «مرکزمشاورۀ حوزۀ علمیۀ اصفهان»، «مرکز خدمات حوزۀ علمیۀ اصفهان با بخش های مختلف بیمه، مسکن، قرض الحسنه، دفتر تعاون و ...»، «مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزۀ علمیۀ اصفهان» و نیز «مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان» اشاره کرد.

تدریس وتألیف
آیة الله العظمی مظاهری سالیان بسیاری در حوزه های علمیه علاوه بر دروس اخلاق به تدریس دروس مختلف فقهی، اصولی، فلسفی، اقتصادی و... پرداخته‌اند. ایشان چندین بار، شرح منظومه، نهایةالحکمة و بخش‌هائی از اسفار اربعه را تدریس نموده و از سال 1356 تا کنون به تدریس دروس خارج فقه و اصول اشتغال داشته اند.معظّم له طی این سال‌ها بسیاری از ابواب فقهی همانند طهارة، صلوة، صوم، خمس،زکوة،حجّ،امر به معروف و نهی از منکر، بیع، اجاره، مضاربه، شرکت، ضمان، حواله، کفالت، صلح، حجر،قرض،فلس،قضا،شهادات،حدود ودیات،ولایت فقیه و ... و همچنین بیش از پنج دوره کامل مباحث علم اصول فقه و یک دوره مبحث قواعد فقهیه را در حوزۀ علمیۀ قم و اصفهان تدریس فرموده اند. معظّم له در ضمن تدریس از تألیف و پژوهش نیز غافل نبوده و کتاب های فراوانی را به میراث مکتوب شیعه افزوده‌اند. فهرست آثار و تألیفات منتشر شدۀ آیة الله العظمی مظاهری،بدین شرح است:

قرآن کریم
1- معارف اسلام در سورۀ یس
2- معاد در قرآن

فقه
3- الحاشیة علی العروة الوثقی
4- رسالۀ توضیح المسائل (احکام،اخلاق،عقائد)
5- فقه‌الولاية و الحکومة الاسلاميّه
6- مناسک حج
7- احکام عمرة مفرده
8- استفتائات حجّ و عمره
9- نکته‌هایی پیرامون ولایت فقیه و حکومت دینی
10- 70نکته فقهي و اخلاقي مورد احتياج در حجّ و عمره

رجال
11- الثقاة الاخیار من رواة الاخبار

اعتقادات
12- الیوم الآخر
13- الامامة و الولایة فی القرآن (با همکاری حضرات آیات:محمدی گیلانی،محمد یزدی،مصباح،موسوی)
14- برنامۀ زندگی
15-اسلام، آئين رستگاري

اخلاق
16- دراسات فی الاخلاق و شئون الحکمة العملیّة
17- عوامل کنترل غرائز در زندگی انسان
18- جهاد با نفس (4 جلد)
19- فرماندهی در اسلام
20- اخلاق در خانه
21- فضائل و رذائل اخلاقی
22- تربیت فرزند از نظر اسلام
23- جبهه و جهاد اکبر
24- خانواده در اسلام
25- به سوی حق
26- ویژگی های معلّم خوب
27- در ساحل سپیدۀ اخلاص
28- اخلاق و خودسازی
29- آفتاب پرهیزکاری
30- اخلاقیات العلاقة الزوجیّة
31- اخلاق و جوان (2 جلد)
32- اخلاق در اداره
33- کاوشی نو در اخلاق اسلامی (2 جلد)
34- اخلاق و خودسازی در مکتب اهل بیت (علیهم السّلام)
35- حدیث اهل نظر
36- اخلاق در توحید
37- اسرار حج
38- راز عروج
39- اخلاق فرماندهی
40- اعتکاف، سلوک منتظران
41- روزه، سلوک پرهيزکاران
42- اسرار حج
43- راهکارهاي عملي درمان وسواس
44- حريم‌هاي اخلاق در آئينه احکام

حدیث
45- شرح و تفسیر دعای کمیل (3 جلد)
46- شرح و تفسیر دعای سحر(2 جلد)
47- شرح و تفسیر مناجات شعبانیه(2 جلد)
48- الحکومة الاسلامیة فی احادیث الشیعة الامامیّة (با همکاری حضرات آیات:خرازی،مصلحی،شهید سلطانی و استادی)

اقتصاد اسلامی
49- احکام اقتصادی در مورد زمین
50- مقایسه‌اي بین سیستم‌هاي اقتصادی (3 جلد)
51- التوازن الاسلامی بین الدنیا و الآخرة (با همکاری حضرات آیات:خرازی، مصلحی، شهید سلطانی و استادی)

تاریخ و سیره
52-‌زندگانی چهارده معصوم(عليهم‌السلام)
53-‌مظهر حق

نرم افزارهای منتشر شده(به ترتیب انتشار)
1- نرم افزار خورشید معرفت (حاوی 120 ساعت صوت از دروس اخلاق معظّم له)
2- نرم افزار صفای دل،دفتر اول(حاوی 100 ساعت صوت از دروس اخلاق معظّم له)
3- نرم افزار صفای دل،دفتر دوم(حاوی 70 ساعت صوت از دروس اخلاق معظّم له ومتن برخی از کتب اخلاق)
4- نرم افزار تجلّی حقّ (حاوی 60 جلسۀ صوتی وتصویری از سخنرانی های معظّم له پیرامون شخصیت و سیرۀ پیامبراعظم«ص»)
5- نرم افزار تهذیب نفس ، شامل دروس اخلاق معظم له به صورت صوتی
6- نرم افزار انسان در قرآن ، شامل دروس تفسیری قرآن کریم معظم له با موضوعات: هدف از خلقت ، کرامت ، سعادت و شقاوت و ...، به صورت صوتی
7- نرم افزار مهر پنهان ، شامل دفتر اول از سلسله مباحث مهدویت معظم له و به صورت صوتی
8-‌نرم افزار مهر پنهان ، دفتر دوم (حاوی 41 جلسه صوت از مباحث مهدویت معظم له و متن برخی از کتب اخلاقي)
9- نرم افزار شهادات ، دفتر اول و دوم از سلسله دروس خارج فقه معظم له با موضوع شهادات
10- نرم افزار ازدواج و خانواده شامل سلسله مباحث اخلاقی معظم له در زمینه ازدواج و خانواده (حاوی120 سخنرانی صوتی)
11- نرم‌افزارهاي دروس خارج فقه با موضوعات مختلف از جمله: قرض، فلس، حجر و ...

همچنین آیة الله العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالي» در زمینه‌های دیگر اسلامی نیز تحقیقات و کتب فراوانی نگاشته‌اند که تاکنون به چاپ نرسیده است که از آن جمله می‌توان به تقریرات فقه و اصول اساتیدشان، کتب و رساله‌های متعدّد فقهی و اصولی، کتاب ولایة الفقیه، دورۀ کامل اصول فقه، رسالةٌ فی العرفان، رسالة فی المعاد، المالکیه فی الاسلام و ... اشاره کرد.


حضرت آیت الله محمد هادی معرفت(ره)

تولد و دوران‌ كودكي‌:
آية‌الله‌ معرفت‌ در سال‌ 1309 هجري‌ شمسي‌ در كربلا در ميان‌ خانواده‌اي‌ روحاني‌ و دوستدار قرآن‌ و عترت‌ به‌ دنيا آمد. پدرش‌ مرحوم‌ شيخ‌ علي‌ معرفت‌ از روحانيان‌ با فضيلت‌ بود كه‌ از پانزده‌ سالگي‌ ساكن‌ كربلا شده‌ بود. خاندان‌ آية‌الله‌ معرفت‌ همه‌ اهل‌ علم‌ و تقوا بودند و در اين‌ راستا سابقه‌اي‌ 300 ساله‌ داشتند و همگي‌ فرزندان‌ مرحوم‌ شيخ‌ عبدالعالي‌ ميسي‌، صاحب‌ رسالة‌ ميسيّه‌ بودند كه‌ از قرية‌ ميس‌ جبل‌ عامل‌ به‌ اصفهان‌ هجرت‌ مي‌كند و جد بزرگ‌ آية‌الله‌ معرفت‌ با اهل‌ و عيالش‌ به‌ كربلا مي‌رود و در آنجا زندگي‌ مي‌كند.

دوران‌ تحصيل‌:
آية‌الله‌ معرفت‌، تحصيلات‌ خود را در مكتب‌ خانه‌هاي‌ آن‌ روزگار آغاز كرد و حتي‌ كتاب‌ جامع‌ المقدمات‌ را هم‌ در آن‌ مكتب‌ خانه‌ها فرا گرفت‌. پس‌ از آن‌ وارد حوزه‌ علميه‌ كربلا شد و با تلاش‌ فراوان‌ به‌ فراگيري‌ دروس‌ دورة‌ سطح‌ پرداخت‌. بخشي‌ از دروس‌ سطح‌ را نزد پدر و بخش‌ ديگري‌ را نزد استادان‌ حوزه‌ علميه‌ كربلا فرا گرفت‌. پس‌ از آن‌ به‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ رفت‌ و يك‌ دوره‌ خارج‌ اصول‌ و بخشي‌ از خارج‌ فقه‌ را در همان‌ حوزه‌ مبارك‌ به‌ پايان‌ رساند.
سپس‌ براي‌ بهره‌مندي‌ از محضرآية‌الله‌ العظمي‌ خويي‌(ره‌) و ديگر استادان‌ حوزه‌ علميه‌ نجف‌، وارد اين‌ شهر شد. در آنجا نيز از محضر علماي‌ فرزانه‌، بهره‌هاي‌ فراوان‌ برد. پس‌ از آن‌ وارد حوزه‌ علميه‌ قم‌ شد و پس‌ از چندي‌ شركت‌ در درس‌ مرحوم‌ ميرزاهاشمي‌ آملي‌، تدريس‌ رسمي‌ خود را آغاز كرد.
آية‌الله‌ معرفت‌ در طول‌ سالهاي‌ تحصيل‌، همواره‌ از تدريس‌ كتب‌ و دروس‌ حوزوي‌ بازنماند؛ حتي‌ به‌ تدريس‌ دروسي‌ كه‌ امروزه‌ در حوزه‌ها متداول‌ نيست‌ ـ مانند رياضيات‌ ـ مي‌پرداخت‌ و همراه‌ با تحصيل‌ و تدريس‌، به‌ پژوهش‌ در گستره‌هاي‌ گوناگون‌ علمي‌ و ديني‌ مي‌پرداخت‌. در اين‌ راه‌، از هيچ‌ تلاشي‌ دريغ‌ نمي‌ورزيد؛ به‌ گونه‌اي‌ كه‌ به‌ گفته‌ خود گاه‌ تا سحر براي‌ حل‌ مسأله‌اي‌ بيدار مي‌ماند و به‌ تأمل‌ و كاوش‌ در كتب‌ مختلف‌ مي‌پرداخت‌.

استادان‌ و دوستان‌:
آية‌الله‌ محمدهادي‌ معرفت‌، در سالهاي‌ تحصيل‌ خود محضر علماي‌ بزرگ‌ و استادان‌ سترگي‌ را درك‌ كرد. جامع‌المقدمات‌ را درمكتب‌ خانه‌ نزد مرحوم‌ شيخ‌ علي‌ اكبر نائيني‌ فرا گرفت‌ و بخشي‌ از دروس‌ مقدمات‌ را به‌ همراه‌ پسر عموي‌ خود، مرحوم‌ شيخ‌ محمد جواد معرفت‌ نزد پدر آموخت‌. سيوطي‌ را نزد مرحوم‌ شيخ‌ سعيد تنكابني‌ و مغني‌، معالم‌ و كفايه‌ را نزد مرحوم‌ شيخ‌ محمدحسين‌ مازندراني‌ فرا گرفت‌. براي‌ فراگيري‌ مطول‌، به‌ محضر اديب‌ نيشابوري‌ مشرف‌ شد و بخشي‌ از قوانين‌ را نزد سيد حسن‌ آقامير خواند. يك‌ دوره‌ خارج‌ اصول‌ و بخشي‌ از خارج‌ فقه‌ را نزد مرحوم‌ آية‌الله‌ شيخ‌ يوسف‌ بيارجمندي‌ خراساني‌ آموخت‌.
با ورود به‌ حوزه‌ علميه‌ نجف‌، به‌ درس‌ آية‌الله‌العظمي‌ خويي‌(ره‌) رفت‌ و يك‌ دوره‌ كامل‌ اصول‌ و بخشي‌ از فقه‌ را از ايشان‌ فرا گرفت‌. همچنين‌ به‌ درس‌ استادان‌ بزرگي‌ چون‌ آقاميرزا باقر زنجاني‌، شيخ‌ حسين‌ حلّي‌، آية‌الله‌ حكيم‌ و مرحوم‌ آقاي‌ فاني‌ شرفياب‌ شد و تا زماني‌ كه‌ در نجف‌ بود به‌ درس‌ امام‌ خميني‌(ره‌) مي‌رفت‌ و از آن‌ بهره‌ مي‌برد.
پس‌ از هجرت‌ به‌ قم‌، حدود دو سال‌ به‌ درس‌ مرحوم‌ ميرزاهاشم‌ آملي‌ رفت‌ و پس‌ از آن‌، تدريس‌ را ادامه‌ داد و در ضمن‌ آن‌ به‌ تأليف‌ مي‌پرداخت‌.
از دوستان‌ وي‌ مي‌توان‌ مرحوم‌ سيد عبدالرضا شهرستاني‌ و مرحوم‌ حاج‌ آقا محمد شيرازي‌ را نام‌ برد.

فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌:
آية‌الله‌ محمدهادي‌ معرفت‌ در طول‌ عمر خود خدمات‌ علمي‌ و فرهنگي‌ بسياري‌ را به‌ جامعة‌ شيعي‌ ارزاني‌ داشته‌ است‌. او در كربلا با گروهي‌ از فضلاي‌ آن‌ ديار با سرپرستي‌ حجة‌الاسلام‌ والمسلمين‌ آقاي‌ شهرستاني‌، مجله‌اي‌ را به‌ نام‌ «اجوبة‌المسائل‌ الدينيه‌» منتشر ساختند كه‌ در آن‌ به‌ شبهات‌ گوناگوني‌ كه‌ در گستره‌هاي‌ مختلف‌ ديني‌ مطرح‌ مي‌شد، پاسخ‌ داده‌ مي‌شد.
وي‌ در طول‌ ساليان‌ تحصيل‌ و پس‌ از آن‌، همواره‌ به‌ تدريس‌ علوم‌ ديني‌ در حوزه‌هاي‌ علميه‌ كربلا، نجف‌ و قم‌ اشتغال‌ داشته‌ است‌ و از اين‌ رهگذر، شاگردان‌ فرهيخته‌ و ممحضي‌ را تربيت‌ كرده‌ و به‌ عالم‌ اسلام‌ ارزاني‌ داشته‌ است‌ كه‌ اين‌ تلاش‌، هم‌ اكنون‌ نيز ادامه‌ دارد؛ بخشي‌ از اين‌ تدريسها، تدريس‌ علوم‌ قرآني‌ بوده‌ است‌ كه‌ با توجه‌ به‌ نيازهاي‌ عالم‌ اسلام‌ و كمبودهاي‌ موجود در حوزه‌هاي‌ علميه‌، آثار و بركات‌ فراواني‌ را به‌ همراه‌ داشته‌ است‌؛ به‌ گونه‌اي‌ كه‌ مي‌توان‌ آية‌الله‌ معرفت‌ را احياگر دروس‌ علوم‌ قرآني‌، در عصر اخير در حوزه‌هاي‌ علميه‌ دانست‌.

آية‌الله‌ معرفت‌ در طول‌ عمر با بركت‌ خود كتابها و مقالات‌ فراواني‌ را منتشر ساخته‌ است‌ كه‌ برخي‌ از آنها به‌ شرح‌ زير است‌:
1ـ ولايت‌ فقيه‌؛
2ـ دقت‌ فوق‌العاده‌ شيخ‌ در استنباط‌ مسائل‌؛
3ـ فرضيه‌ بازگشت‌ روح‌؛
4ـ مصونيت‌ قرآن‌ از تحريف‌؛
5ـ حديث‌ «لاتعاد»؛
6ـ تناسب‌ آيات‌؛
آموزش‌ علوم‌ قرآن‌؛
8ـ تاريخ‌ قرآن‌؛
9ـ التفسير و المفسرون‌؛ تفسير و مفسران (جلد اول )‌؛ تفسير و مفسران (جلد دوم )
10ـ التهميد، في‌ علوم‌ القرآن‌؛
11ـ شبهات‌ وردود؛
12ـ التفسير الأثري‌ الجامع‌.

آية‌الله‌ معرفت‌، غروب جمعه 29 دي ماه 1385 در سن 76 سالگي دعوت حق را لبيك گفت. خداوند او را با اولياء الله‌ محشور كند انشاء الله


حجت الاسلام والمسلمين عبدالرحيم موگهي

زندگينامه:
عبدالرحيم موگهي در اول ديماه 1338 هجري شمسي در اهواز به دنيا آمد تحصيلات کلاسيک خود راتا سال سوم رشته مهندسي طراحي در دانشگاه صنعتي اصفهان ادامه داد .

در سال 1358 وارد حوزه علميه قم شد و از محضر اساتيد بزرگواري همچون آيات عظام فاضل لنکراني ، مکارم ، جوادي و ... بهره برد.

وي داراي تأليفات متعددي مي باشند که تعدادي از مقالاتشان در نشرياتي همچون ، ياس ،فرهنگ جهاد ، رشد ، ره توشه ، مبلغان ، مبين ، حجره ، پيام حوزه ، کوثر ، مربيان، سلام بچه ها و ... به چاپ رسيده است.

كتب: ‏
1. كوثر ولايت / سازمان تبليغات اسلامي/ 69
2. ياس عصمت ، زهرا(س) / دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم / 73
3. جان جانان ، مهدي (عج) / شفق / 77
4. تربيت كودك و نوجوان (40 حديث)/ معروف / 78
5. ماه در آينه / جامعة الزهراء / 75
6. جان از نگاه جانان/ جامعة الزهراء / 75
7. تبليغ و مبلغ در آثار شهيد مطهري (ره)/ دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم/ 77
8. سيماي زن / دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم / 73
9. آموزش قرآن / دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم / 79
10. روش فيش برداري/ دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم/ 76
11. روش مطالعه وتلخيص/ نمايشگاه كتاب / 71
12. روش تنظيم كتابخانه/ منطق (سينا) / 73
13. روش مرثيه خواني (سرشك خون) / دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه¬ قم/ 77
14. روش قرائت صحيح نماز/ حضور / 79
15. روش تدريس و دسته بندي احكام/ ظفر / 76
16. احكام تقليد و اجتهاد / دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه¬ قم / 76
17. احكام نماز/ شفق / 72
18. احكام روزه/ شفق / 78
19. احكام ازدواج / شفق / 72
20. احكام جوانان و نوجوانان/ شفق / 78
21. احكام بانوان و مادران/ شفق / 74
22. احكام خانواده/ دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه¬ قم / 79
23. شبنم نور (آموزش وضو در قالب¬هاي نو و جذاب) / ظفر
24. گل وضو/ دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه¬ قم / 79
25. رساله¬ گزيده/ محدث / 70
26. مقدمات احكام / مصطفي / 69

طرحهاي در دست اقدام :
1. ترجمه جزء سي¬ام قرآن
2. 20 سوره ي كوتاه براي دانش آموزان
3. شميم بهشت (حضرت زهرا (س) از منظر معصومان (ع) )
4. تعليم و تعلم در آينه¬ي احاديث
5. روش تحقيق
6. روش تدوين رساله و پايان نامه
7. روش نگارش و نويسندگي
8. روش تبليغ
9. روش سخنوري
10. روش تدريس و كلاسداري
11. روش¬هاي نو در آموزش كودكان ونوجوانان
12. كليات تربيت اسلامي
13. آيين طلبگي
14. صرف نمونه
15. فرهنگ اصطلاحات فتوايي
16. احكام دختران و پسران
17. نکته هاي احکام شناسي
18. روش نامه نگاري
19. نکته هاي قرآني
20. روش حفظ قرآن
21. نکته هاي پژوهشي
22. نکته هاي نگارشي - ويرايشي
23.آسيب شناسي مطالعات ديني
24.تبليغ و مبلغ از منظر امام خميني (قدس سره الشريف)
25. تبليغ و مبلغ از منظر مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)
26. تدريس و تبليغ در سيره عالمان و معلمان
27. آيات و روايات تبليغي
28. کتابشناسي تبليغ و سخنوري
29.آيات و روايات پژوهشي - نگارشي
30. سخن و سخنوري در شعر و شاعري

منبع : صفحات شخصى‏ محققان. پایگاه حوزه ، پائيز 1385


حجت الاسلام والمسلمين مهدی مهریزی

زندگينامه:
مهدی مهریزی در سال 1341، در شهر مقدس مشهد متولد شد، پس از گذراندن دروس عمومی دوره ابتدایی و راهنمایی در سال 1355 وارد حوزه علمیه مشهد شد .آنگاه پس از اتمام دروس مقدمات در سال 1358 وارد حوزه علمیه قم شد و به مدت بیست سال در دروس فقه و اصول و فلسفه حضور یافت.
اساتید سطح ایشان: حجج اسلام و حضرات آیات: ستوده،پایانی، اعتمادی، موسوی تهرانی و سید علی محقق داماد.
اساتید دروس خارج: آیات عظام وحید خراسانی، تبریزی و فاضل لنکرانی.
اساتید فلسفه: حضرات آیات محمد علی گرامی، حسن زاده ، جوادی آملی، و انصاری شیرازی
وی همزمان با تحصیل، به تدریس دروس حوزه تا رسائل و مکاسب اشتغال داشته است و از سال 1364 تاکنون در دانشگاه‏های مختلف به تدریس اشتغال دارد ، همچنین نامبرده در همایش‏ها و کنفرانس‏های علمی بسیاری به ارائه مقاله و سخنرانی پرداخته است.

گواهی نامه‏های علمی:
• درس خارج حوزه 11 سال
• مجوز تدریس تمامی دروس معارف اسلامی در تمامی دانشگاه‏ها.
• رتبه استادیاری از سوی معاونت دروس معارف اسلامی و دانشکده حدیث.

تقدیر‏نامه‏های علمی
• شخصیت و حقوق زن در اسلام/ پژوهش فرهنگی سال، 1379
• مقاله نگاهی تاریخی به مسأله فقه و زمان/ چهارمین جشنواره مطبوعات، 1374
• مقاله نوروز در روایات اسلامی/ جشنواره مطبوعات اصفهان، 1379.
• مجموعه میراث حدیث شیعه/ همایش بزرگداشت حامیان نسخ خطی، 1380


شرکت در سمینارها و میزگردها
• دانشگاه الزهراء / زن در فرهنگ اسلامی، 1374
• دانشگاه علوم پزشکی ایران/ اهداف ازدواج، 1374
• دانشگاه الزهراء / زن و سیاست، 1375
• فرهنگسرای اندیشه/ میزگرد زن در آثار شهید مطهری، 1376
• تالار علامه امینی دانشگاه تهران/ امام خمینی و احیای عدالت در فقه، 1376
• دانشگاه الزهراء / همایش مروری بر قانون مدنی، موضوع طلاق، 1377
• دانشکده الهیات دانشگاه تهران/ سمینار سیره عملی و نظری امام خمینی (قده) 1377
• دانشگاه فردوسی مشهد/ اسلام و فمنیسم (جریان‏های مذهبی و مسألة زن در ایران معاصر)، 1379
• کمیسیون بانوان وزارت کشور/ جریان‏های دینی و غیر دینی دفاع از حقوق زنان ، 1379
• دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس/ حقوق زن، 1379
• موسسه توسعه دانش و پژوهش ایران/ ماهیت انسانی قیام امام حسین 1379
• دانشگاه علامه طباطبایی/ زن در سخن و سیره امام علی ، 1380
• مؤسسه توسعه دانش و پژوهش ایران/ جریان‏های مذهبی و مسأله زن، 1380


مسؤولیت‏های اجرایی و علمی:

1- دبیر علمی کنگره علمی زمان و مکان در سال 1374، 1373
2- مسؤولیت واحد فقه و حقوق مرکز مطالعات و تحقیقات دفتر تبلیغات اسلامی، 74-1376 .
3- مسؤولیت مرکز مطالعات و تحقیقات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، 75-1377
4- سردبیر فصلنامه حکومت اسلامی از آغاز تا شماره 12.
5- سردبیر فصلنامه علوم حدیث، از آغاز تاکنون.
6- قائم مقام مدیر مسؤول دو ماهنامه حدیث زندگی از 1380 تا کنون
7- مسؤول کمیته فرهنگی ستاد یکصدمین سال امام خمینی (قده) 1378
8- مسؤولیت مرکز تحقیقات دارالحدیث، از سال 1376 تاکنون.
9- مسؤولیت کتابخانه تخصصی فقه و حقوق، از سال 1377 تاکنون.
10- عضویت در شورای دین‏پژوهان کشور،شورای علمی دایرة المعارف زنان، ستاد ترویج اندیشه‏های امام و .....

کتب: ‏

1. مسافرت در اسلام، ویرایش اول، دی 1367 ، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، 64 ص ، پالتویی.
2. تقویم عبادی، 1371 ، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، 120 ص ، رقعی،ویرایش دوم، سازمان چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1381.
3. کتابشناسی اصول فقه شیعه، دی 1371 ، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 208 ص ، رقعی
4. آیینه داران خورشید، ج 1 ، تابستان 1372 ، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، 163 ص ، رقعی
5. مرزهای ارتباط با کفار(طرح پژوهشی ) ، پاییز 1372 ، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، 69 ص ، پالتویی.
6. رساله‏های فقهی (1) بلوغ دختران، الف: ویرایش اول بهار 1376 ، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی، قم، 431 ص ، وزیری ب : ویرایش دوم، سازمان چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1380 .
7. دو راهیهای زندگی، پاییز 1376، سازمان تبلیغات اسلامی، 120 ص، رقعی.
8. مدخل الی فلسفة الفقه، زمستان 1376 ، 112 ص رقعی
9. حجاب/ زمستان 1376 ، پژوهشگاه، 72 ص ، پالتویی.
10. زن، الف: 1377، نشر خرم، 240 ص، رقعی، ب: ترجمه به انگلیسی.
11. آشنایی با متون حدیث و نهج البلاغه، ج 1، 1377 ، مرکز جهانی علوم اسلامی، 230 ص ، وزیری.
12. ترجمه به عربی با عنوان طرق معرفة النصوص و نهج البلاغه، مرکز جهانی علوم اسلامی، 1380.
13. میراث حدیث شیعه، دفتر اول تا هفتم، 77-1380 ، مرکز تحقیقات دار الحدیث.
14. فقه پژوهی ، الف: ویرایش اول 1378 ، نشر ایران نگین، 384 ص ، وزیری، ب: ویرایش دوم(با اصلاحات و نمایه) 1379 ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
15. فمینیسم ، انتشارات بین المللی مهدی، تابستان 1378، 915ص ، رحلی.
16. خردگرایی در قرآن و حدیث، ترجمه (العقل و الجهل فی القرآن و السنة ) ، دار الحدیث، 1378، وزیری.
17. سیاستنامه امام علی(ع)، ترجمه جلد چهارم موسوعه امام علی، دار الحدیث، 1379 ، وزیری.
18. یادنامه علامه مجلسی، 3 جلد، 1379 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیری.
19. امام علی از نگاه دانشوران، 3 جلد، بهار 1380، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیری.
20. زن در سخن و سیرة امام علی(علیه السلام) ، دانشگاه علامه طباطبایی ، 1381

 


حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد نجفي يزدي
اينجانب در خانواده اي مومن و متوسط متولد شده و پدرم از روحانيون و علما نجف اشرف بوده و خانواده ما ـ عموها، دو برادر و ... از اهل علم مي باشند .
در همان سال هاي اوليه دوران دبيرستان براي مطالب ديني ، عقايد و فقه ، بسيار حساس بودم و همواره به دنبال ادله تحقيقي مطالب بوده و کتاب هاي متعددي را مطالعه مي کردم .
همين نکته ـ به همراه عنايت و شوق الهي ـ مرا به حوزه علميه و دروس ديني کشاند و در تهران مدرسه آيت الله مجتهدي (حفظه الله) مشغول شدم . حدود سه سال فراگيري ادبيات و منطق پرداختم و سپس راهي حوزه علميه قم شدم .
دروس سطح را نزد اساتيد بزرگوار آنجا خواندم از جمله آيت الله استادي ، اشتهاردي ، محقق ، خرازي ، موسوي و ... سپس در سال 60 يا 61 به درس خارج آيت الله وحيد و آيت الله تبريزي رفتم ؛ پس از مدتي به عللي منحصرا درس آيت الله تبريزي را برگزيدم و فقه و اصول را نزد ايشان بيش از 12 سال گذراندم .
از همان سالهاي شروع بحث و درس در حوزه به تدريس پرداختم و تا کنون نيز روزي چهار ساعت بحث دارم ، حتي ايام تطعيل نيز براي عده اي از دوستان بحث هاي مختلفي دارم .
عمده مباحث اينجانب در فقه و اصول است که عمده به بحث خارج فقه ، مکاسب محرمه اختصاص دارد . البته چون اينجانب به عنوان هيئت علمي در مدرسه امام خميني (قدس سره) به تدريس مشغول هستم و مقداري از وقت اينجانب آنجا صرف مي شود .

كتب: ‏

1. مناقب اهل بيت (ع) / (در چهار جلد با تحقيق و تصحيح و اضافات) / انتشارات نصايح قم / 84 ـ 1380
2. ترجمه مختصر النافع / باقر العلوم ـ تهران / 1373
3. اسرار عاشورا / انتشارات جامعه مدرسين / 1378
4. روابط زن و مرد / انتشارات جامعه مدرسين / 1378
5. پيشگوئي هاي اميرالمومنين (ع) / عصر ظهور ـ قم / 1359 و 1380
6. قهرمان هميشه پيروز / عصر ظهور ـ قم / 1381
7. اخلاق براي جوانان / انتشارات باقر العلوم تهران / 1372
8. دعا در مکتب اهل بيت (ع) / نصايح ـ عصر ظهور / 1364
9. محمد فرزانه آفرينش / نصايح / 1380
10. صديقه شهيده / نصايح / 1381
11. عزيز زهرا (س) / نصايح ـ عصر ظهور / 5 ـ 1380
12. جان پيامبر (ص) / نصايح / 1382
13. الاحوال الشخصيه (النکاح) / مرکز جهاني / 1382
14. اخلاق در خانواده / نصايح / 1378
15. قبله حاجات / عصرظهور / 1382
16. شگفتي هاي اميرالمومنين (ع) / نصايح / 1382

متفرقه: ‏

1. مرکز جهاني اهل البيت (ع) / پژوهشي / بيش از ده سال
2. حوزه علميه / پژوهشي / بيش از 20 سال
3. اصول علم الرجال / (جزوه) / موسسه امام خميني (قدس سره) / 1382
4. القواعد الفقهيه/ (جزوه) / موسسه امام خميني (قدس سره) / 1375
5. الفقه المقارن / (جزوه) / موسسه امام خميني (قدس سره) / 1375
6. الاحتکار / (رساله پايان نامه) / 1375
7. دراسات تمهيديه (در فقه اماميه) / 1384
8.ترجمه علي بن ابي حمزه بطائني / 1384
9. مذهب ابن العربي / 1384


حجت الاسلام والمسلمين على نظرى منفرد
در سال 1326شمسى در شهر قم و در خانواده اى روحانى ديده به جهان گشودم . پس از اتمام دروس ابتدايى در سال 1341دروس حوزوى را شروع كردم . در سال 1346موفق به اخذ تصديق مدرسى در رشته معقول و منقول از دارالفنون گرديدم . و پس از گذراندن دروس سطح عازم نجف اشرف شدم و پس از توقفى كوتاه در دو سال متوالى تقريباً به قم بازگشتم و مشغول به تحصيل و تدريس و تبليغ گرديدم . در سايه الطاف الهى و عنايات حضرت ولى عصر ارواحنا فداه تاكنون به تدريس و تبليغ و تأليف اشتغال دارم . اما اساتيد اين جانب در درس خارج فقه و اصول : حضرت آية الله نورى , حضرت آية الله جوادى آملى , حضرت آية الله العظمى فاضل لنكرانى , مرحوم آية الله سلطانى (ره ), مرحوم آية الله محقق داماد(ره ), مرحوم آية الله العظمى گلپايگانى (ره ), مرحوم آية الله ميرزا هاشم آملى (ره ), مرحوم آية الله اراكى (ره ), شهيد آية الله مطهرى , شهيد آية الله مفتح . آثار منتشره :
1ـ روزه و رمضان
قصه كربلاء
نامه ها و ملاقات هاى امام حسين (ع )
4ـ الاحاديث الغيبيه سه جلد
 آثار آمادهء انتشار :
1ـ قصه مدينه و قصه كوفه ,
2ـ درجات الفضائل (در اخلاق ) فن خطابه ,
3ـ معاد,
4ـ امامت وگفتارى پيرامون كلمات قصار اميرالمؤمنين (ع )


حجت الاسلام والمسلمين سيد تقي واردي كولايي
سيد تقي واردي كولايي در چهارم اسفند 1338شمسي ، در روستاي پايين كولا ، واقع در پنچ كيلومتري ساري ( مركز استان مازندران ) ديده به جهان گشود. نام پدر: سيد علي فرزند آيت الله حاج سيد جمال واردي كولايي
( مرحوم حاج سيد جمال واردي كولايي ، از عالمان و روحانيان معروف شهرستان ساري وبه زهد ، تقوي ، مردم دوستي وانجام كار هاي عام المنفعه معروف بود و در نهم ارديبهشت سال 1331 شمسي ، مطابق با چهارم شعبان المعظم سال 1371 هجري قمري ، در تهران بدرود حيات گفت وپس از تشييع جنازه با شكوه در شهر مقدس قم و اقامه نماز به امامت حضرت آيت الله العظمي بروجردي (ره) ، در " قبرستان نو" دفن گرديد )
سابقه تحصيلي :
1- در شش سالگي وارد مكتب خانه روستاي پايين كولا شده وعلاوه بر قرآن كريم برخي از كتاب هاي فارسي وادبي را نزد مرحوم شيخ عباس قاسمي كولايي آموخت .
2- در ده سالگي وارد حوزه علميه مصطفي خان ساري شد وعلاوه بر تكميل كتاب هاي فارسي ، دروس مقدمات حوزه را نيز آغاز كرد وكتاب هاي جامع المقدمات ( بخش هاي امثله ، شرح امثله ، صرف مير ، تصريف ، آنموزج ، صمد يه ) ، سيوطي ( شرح الفيه ابن مالك ) ، مطول ، حاشيه ، معالم و مختصر را نزد حجت الاسلام والمسلين حاج سيد رضي شفيعي ( رئيس جامعه رو حانيت ساري ) وعالمان ديگري چون شيخ عبد الله دارابي و شهيد اكبري ( از شهداي هفتم تير ) تلمذ نمود ودر يازدهم ذي قعده سال 1395 قمري، مطابق با بيست و چهارم آبان 1354 شمسي متزين به لباس روحانيت شد و به همراه ده تن از طلاب هم دوره اي خود رسما معمم گرد يد .
3- در پنچم مهر 1355 شمسي وارد حوزه علميه قم شدو پس از سه ماه اجاره نشيني، به مدرسه علميه مومنيه ( زير نظر آيت الله العظمي نجفي مرعشي ) واقع در خيابان چهارمردان قم نقل مكان كردو تا سال 1360 درهمانجا اقامت داشت .
در اين مدت دروس مقدماتي را تكميل و وارد دروس سطح حوزه شد و از محضر اساتيد بزرگواري چون مدرس افغاني ، شماعي ، وحيد خراساني( فرزند آيت الله العظمي وحيد خراساني ) ، صالحي افغاني و... بهره مند گرديد و در كنار دروس حوزه به كلاس شبانه ومتفرقه جديد نيز اقدام ودوره راهنمايي را طي كرد.
دوره جواني وي مصاد ف بود با وقوع انقلاب بزرگ اسلامي ايران به رهبري ابر مرد عصر حاضر، يعني امام خميني ( ره ) برضد نظام ستم شاهي و او نيز بسان ملت رشيد و متدين ايران ، در آن واقعه سترگ بسيار كوشا و جدي بود و در بيشتر تظاهرات و راهپيمايي هاي شهر مقدس قم و در برخي از راهپيمايي هاي شهر ساري حضور فعال داشت وتا چند سال در گير اين ماجرا بود و رنج ها و سختي هاي فراواني متحمل گرديد . به ويژه در روستاي بزرگ " پايين كولا " كه زادگاه و وطن او بود ، نام مبارك امام خميني (ره) وانقلاب اسلامي را نهادينه كرد.
درچند سال اوايل انقلاب ، كارهاي گوناگوني در راستاي انقلاب اسلامي انجام داد ، كه برخي از آن ها عبارتند از:
1- فعاليت هاي تبليغي در ساري و بسياري از روستاهاي اطراف آن ( مانند : پايين كولا ، آبندانكش ، معلم كلا ، درازمحله ، دينك ، تاكام ، سمند ك ، كوه خيل و...) و هم چنين سفرهاي تبليغي به شهر هاي ( شيروان ، بهبهان ، دامغان ، كردستان ، آبدانان ، قصر شيرين ، بابل ، رودبار ، اسد آباد همدان ، اليگودرز ، اصفهان ، لردگان و...) جهت سخنراني هاي مذهبي و انقلابي ، مراسم هاي عبادي ، كلاس هاي آموزشي قرآن و احكام وعقايداسلامي .
2- طي كردن آموزش رزمي و دفاعي در قم و تهران واعزام به جبهه هاي جنگ تحميلي در مناطق اهواز ، هفت تپه ، شلمچه ، دهلران ، قصر شيرين ، مريوان و...( در هشت نوبت ) و تشويق جوانان براي پيوستن به رزمندگان اسلام .
3- تشكيل چند انجمن اسلامي وهمكاري در ايجاد اتحاديه انجمن هاي اسلامي هشت روستا ، مسئوليت پايگاه بسيج ، مسئوليت آموزشي وعقيدتي بسيج شهرستان ، نشر جزوه هاي آموزشي و انقلابي ، تشكيل صندق هاي قرض الحسنه ، همكاري در ساختن کتابخانه و ساختمان مخابرات در روستا ،
4. از ابتداي پيروزي انقلاب ، كلاس هايي در شهر مقدس قم داير و بزرگاني چون آيت الله خامنه اي ( مقام معظم رهبري فعلي )، شهيد بهشتي ، شهيد دكتر باهنر، آيت الله هاشمي رفسنجاني ، آيت الله خزعلي ، آيت الله جوادي آملي، آيت الله فاضل لنكراني، آيت الله يزدي ، عسكراولادي وتعدادي ديگر ازاساتيد در آن ها به تدريس در رشته هاي مختلف پرداختند و او نيز توفيق حضور در آن ها را به دست آورد .
پس از تشكيل دفتر تبليغات اسلامي درقم ، واحدي به نام " آموزش عالي " در آن راه اندازي و ايشان در دومين دوره آن كه از سال 1364 شروع شده بود شركت كرد و به مدت چهار سال دوره هاي مختلف علوم اسلامي ، فلسفه ، منطق ، زبان عربي ، علوم سياسي ومديريتي را پشت سرگذاشت و در سال 1368 از آن فارغ التحصيل گرديد .
علاوه بر دروس آموزش عالي ، در دروس اصلي و جنبي حوزه نيز به طور مستمر شركت داشت و دوره هاي سطح مقدماتي ، سطح متوسطه و سطح عالي را در نزد بزرگاني چون محقق كلاته اي ، اعتمادي ، بني فضل ، محقق داماد ، صالحي مازندراني ، معرفت ومحامي خراساني طي كرد . سپس وارد دروس خارج شد و يك دوره كامل اصول فقه را در نزد استاد محبوب و به يادماندني اش مرحوم آيت الله العظمي صالحي مازندراني(ره)و دوسال در درس خارج فقه آيت الله العظمي نوري همداني و ده سال در درس خارج فقه آيت الله جوادي آملي ( حفظه الله تعالي )شركت نمود.
اشتغالات فرهنگي در شهر مقدس قم :
از آبان 1368 در مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي ( دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم ) به امر پژوهش و اطلاع رساني اشتغال يافت و اهم فعاليت او در اين مدت عبارتند از :
1- نمايه سازي مجلات و نشريات در سال هاي 1368 تا 1370
2- مسووليت نمايه سازي اطلاعات ( اعم از مجلات ، نشريات ، آثارعلامه شهيد مطهري ، آثار مقام معظم رهبري ، آثار علامه فرزانه حسن زاده آملي و آثار علامه فرزانه جوادي آملي ) از سال 1370 تا 1374
3- عضويت در شوراي سرپرستي و سياست گذاري شبكه اطلاع رساني حوزه ( شارح ) از سال 1379 تا 1380
4- مديريت بانك اطلاعات دفتر تبليغات اسلامي ( به منظور اطلاع رساني عمومي و فراگير در حوزه علميه قم ، در گرايش هاي علوم اسلامي ، علوم انساني و اطلاعات عمومي ) از سال 1373 تا كنون (1385)
5. عضويت در شوراي اطلاع رساني معاونت پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي در سال هاي 1384-1383.

كتب: ‏

1- خاندان عصمت(بررسي اجمالي زندگاني چهارده معصوم عليهم السلام)
2- خاندان عصمت (ع) (به زبان اردو)
3- روز شمار تاريخ اسلام ( ماه محرم )
4- روز شمار تاريخ اسلام ( ماه صفر )
5- روز شمار تاريخ اسلام ( ماههاي ربيع الاول و ربيع الثاني )
6- اسوه جاويد (شخصيت ، زندگي ، تاريخ وسيره حضرت اباعبد الله الحسين عليه السلام)
7- پيشواي صالحان (شخصيت ، زندگي ، تاريخ وسيره حضرت ابي محمد ، امام حسن مجتبي عليه السلام)
8. روز شمار تاريخ اسلام ( ماه هاي جمادي الاولي و جمادي الاخره )

کتابهاي در دست تأليف:
1- علويان طبرستان (تاريخ حكومت علويان در منطقه طبرستان)
2. همسران رسول خدا(ص) در حكومت اميرمؤمنان(ع).
 


[ بخش اول از حرف الف تا حرف خ ]   [ بخش دوم از حرف دال تا حرف غ ]

 

Islamic Education Center
7917 Montrose Road
Potomac, Maryland 20854
301.340.2070 / 301.340.6584


صفحه نخست | كتاب های جديد | مخزن كتاب | موضوعی | در دست تهيه | جستجو | تماس با ما

© WEBERSEDU